Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zelení automobiloví vyžírci

27. 03. 2017 12:25:42
Protimluv? Ne, to je bohužel realita v přímém přenosu. Jinak nelze veškeré dění kolem tzv. aféry Dieselgate nazvat.

Krátké shrnutí. Koncern Volkswagen (VW) byl v USA načapán, jak upravoval software řídících jednotek svých motorů, aby emise odpovídaly normě při měření, ale v reálném provozu se motor choval jinak.

Ani se jinak chovat nemohl. Ty normy se totiž už blíží k hranici fyzikálních zákonů. Postupem času se přichází na to, že podobně se choval Fiat, Peugeot ... , naprosto logické.

A už zde máme typického vyžírku říše konzumu. Po automobilce vymáhá odškodnění. Začalo to v USA, postupuje to do některých zemí západní Evropy a už se chystají právníci i u nás. A za co chtějí odškodné?

Podle tohoto vypadá typický zákazník, jdoucí si koupit auto, asi takto.

"Dobrý den, já jsem přesvědčený ochránce přírody. Když se stavěla dálnice Českým středohořím, tak jsem se i přivazoval ke stromům. Chci si koupit velice, ale převelice, ekologicky šetrné auto. Jediné, co mě zajímá, je model s nejnižším CO2. Co mi nabídnete?"

Jistě ji hned položí prodavači. Ten zalapá po dechu, ale nedá to na sobě znát. A nabídne elektroauto, popřípadě auto s hybridním pohonem.

"Ano, velice zajímavé. Ale já přeci jen nemám tolik peněz (tím myslí že investice do ekologie mají i v jeho případě své meze) a proto bych radši nějaké auto s dieselovým pohonem. Jeho provoz je totiž levnější, než auta s pohonem benzinovým (tady už jde ekologie úplně stranou)."

Z autosalonu nakonec odjede s nejnovějším modelem auta s dieselovým motorem, kde ho nakonec zajímala jen udávaná spotřeba. To ostatní bylo jen naoko.

A teď se dozvěděl, že ty emise CO2 neodpovídají uváděným hodnotám, tak opět zavítá v doprovodu právníka do autosalonu.

"Jsem velice zklamán a rozčarován. Byl jsem podveden! To vás přijde draho."

Jak uvědomělý ekolog! Každý motorista, jistě.

Ale upřímně, ten správný ekolog si auto nepořídí. Možná elektrické. Takže všichni ti, co se chtějí soudit, jsou opravdu jen vyžírky, kteří se snaží vytřískat nějaké peníze za nic. Fuj!

Jediné co mi u aut vadí, je rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Teď nemyslím, co stojí v katalogu a za co skutečně jezdíte. Metodika měření je prostě daná a v reálu se k tomu jen přiblížíte. To chápu. Všichni výrobci musí mít jednotné měření. Pak má zákazník možnost srovnání.

Ale já myslím něco jiného. Určitě to všichni znáte - palubní počítač ukazuje nějakou průměrnou spotřebu, tak si spočítáte, kolik se do nádrže vejde při tankování benzínu a najednou se u pumpy divíte, že tam nateklo o pár litrů víc. To je naprosto běžné.

Konkrétně u nových vozidel koncernu VW lze napojit na auto počítač a pomocí příslušného softwaru a kabelu ten údaj upravit. V mém případě to byla 4% a teď už mi údaj z palubního počítače naprosto koresponduje s tankováním. Ale toto nezvládne každý, ale především musí to být? To to nelze udělat rovnou z výroby? Zdůrazňuji, že už čtvrté auto se mi takto chová. Tak tady bych prostor pro odškodnění viděl.

Další nešvar je tachometr. Ukazuje vždy víc, než skutečně jedete. Rozdíl činí 4-7%. Opět bez výjimky. Porovnejte si někdy rychlost na tachometru s rychlostí změřenou třeba mobilním telefonem pomocí GPS. Rozdíl zaznamenáte. Zákonodárci mají prostě na mysli naše blaho a závodivý evropský řidič má mít dojem, že jede rychleji než je skutečnost. Tady to už v softwaru auta upravit nejde. Zajímavé je, že když jsme si v Americe půjčili auto, tak tam údaj tachometru naprosto přesně korespondoval s GPS. Dobrá víme o tom, a víme tudíž, že podle tachometru není potřeba jezdit, stačí mít před sebou jakýkoliv přístroj GPS a podle něj se řídit. A kdo už dnes nemá v držáku před sebou mobil nebo navigaci?

Ale vraťme se k tomu odškodnění za emise CO2. Jsem přesvědčen o tom, že 90% zákazníků automobilek vůbec nikdy nějaké emise neřešilo. Z těch zbylých 10% jich určitě většina ani netuší, proč zrovna CO2, v čem je škodlivé a proč ne třeba pevné částice, či jiné škodliviny. A to zbylé % zákazníků si koupilo elektromobil nebo šlapací autíčko. Ale mnoho desítek % z nich teď bude vymáhat odškodné. Já být tou automobilkou, tak si je dám na černou listinu a příště jim prodám auto jedině proti podpisu, že za nic neodpovídá. Podobně, jako když si instalujete software do počítače. Kdo čte ty licenční podmínky? A ti ovčani, co se teď snaží zahojit, si to auto stejně koupí, a je jedno za jakých podmínek.

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 27.3.2017 12:25 | karma článku: 35.14 | přečteno: 1363x

Další články blogera

Tomáš Flaška

Za co se asi ti Rusové stydí?

Ruská kinematografie natočila velkofilm o připojení Krymu k Rusku. Úmyslně nepíši o anexi. Prý je to velkofilm s fůrou akcí, tanků, stíhaček, ba dokonce i milostný příběh se line jako nit skrz vítězný děj.

14.8.2017 v 16:55 | Karma článku: 33.09 | Přečteno: 932 | Diskuse

Tomáš Flaška

Do Chorvatska nikdy více?

Chorvatsko, a vůbec celou bývalou Jugoslávii, jsme od revoluce programově odmítali. Ty zkazky o "oblíbených" českých pastičkářích, neochotě místních, oškubávání na každém rohu a další lahůdky udělaly své.

12.8.2017 v 12:09 | Karma článku: 37.83 | Přečteno: 3449 | Diskuse

Tomáš Flaška

Chudák politicky perzekuovaný p. Babiš

Policie konečně vznesla obvinění kvůli dotačnímu podvodu v kauze Čapí hnízdo. Trvalo to hodně dlouho. Tak se věc taky snad už dostane k soudu a ten nějak rozhodne a bude po spekulacích.

10.8.2017 v 18:52 | Karma článku: 38.12 | Přečteno: 1480 | Diskuse

Tomáš Flaška

Proruská rétorika Hradu se opět potvrdila

Seznam.cz se rozhodl, že nebude platit za reklamu webům, které zveřejňují nepravdivé a zkreslené informace.

5.8.2017 v 19:17 | Karma článku: 41.86 | Přečteno: 4636 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Hana Stastna

Preservatikea

INA se bojí umírání všeho druhu. Strachuje se o přírodu. Děsí jí přivést děti do dekadentního a znečištěného světa. Proto se nechemicky vždy chrání proti početí. Má obavu i z protržení prezervativu.

18.8.2017 v 7:53 | Karma článku: 11.37 | Přečteno: 514 | Diskuse

David Evan

Jak si Lubomír Zaorálek povídal o budoucnosti a soběstačnosti českého zemědělství

Nový volební lídr za ČSSD Lubomír Zaorálek využil žní, aby si popovídal o budoucnosti českého zemědělství a naší soběstačnosti. Možná se dostal i na to, že část české úrody končí v zahraničí, konkrétně třeba v Německu...

7.8.2017 v 20:19 | Karma článku: 33.89 | Přečteno: 2278 | Diskuse

Jan Ferenc

Prší a přitom máme sucho. Proč?

Česká vláda má v rukou materiál pro boj se suchem. Uvažuje třeba o návratu řek do původních koryt nebo podpoře biozemědělství. „A pak bude víc pršet?“ zeptal by se ten, kdo o suchu ví jen málo. O množství srážek ale až tak nejde.

7.8.2017 v 12:02 | Karma článku: 42.63 | Přečteno: 6351 | Diskuse

Jan Tichý

Panelstory a rorýsi

Rorýs, pták, co furt lítá a velmi rychle a mouchy polyká za letu. Prý je to pták vzácný. V našem paneláku vzácný není a máme tu rorýsů poměrně početné hejno.

6.8.2017 v 18:53 | Karma článku: 16.12 | Přečteno: 383 | Diskuse

Karel Krejza

Když modrá přebarví zelenou. Být ekologický není volba, ale povinnost

Také si občas kladete otázku, proč se starat o životní prostředí? Nemusíte být Zeleným, abyste se choval zeleně, chce to jen zdravý rozum a uvědomit si, že když se ztratíte na přechodu pro chodce,

1.8.2017 v 8:25 | Karma článku: 9.93 | Přečteno: 292 | Diskuse
Počet článků 554 Celková karma 38.40 Průměrná čtenost 3309

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nikde nepracuji, ani nikoho nezaměstnávám. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.