Kam kráčíš Itálie?
Nemyslete si, že budete na ulicích zakopávat o imigranty. Vidíte je, ano. Ona černá pleť v Evropě vždy vynikne. A ti z Blízkého východu se mezi Italy dost ztratí. A když vás v obchodě, nebo v restauraci obsluhuje „černoušek“, můžete si být jisti, že je slušnější, rychlejší a příjemnější než „domorodec“. Ale přicházíme k prvnímu ALE. Žebráci jsou všude v Evropě. Ale tady ti s tou neevropskou pletí mají jasnou většinu.
V Itálii jste se v restauraci vždy najedli dobře. Sice draho, ale dobře. Ale především férově. Co bylo na jídelním lístku, to bylo i na účtu. A to jsem zbožňoval. Člověk nemusel pořád hlídat, zda ho nějaký číšník neobere. Tak to už také neplatí. Je zde druhé ALE. V Parmě jsem se při pohledu na podivně vysoký účet začal dohadovat s vrchním a bylo mi vysvětleno, že je doba Aperitivo a proto příplatek. A prý je to tak v celé Itálii. Marně jsem argumentoval, že předchozí večer v Bergamu to tak nebylo. A nebylo to tak ani v následujících dnech v dalších městech. Z toho vrchního nakonec vypadlo, že je Chorvat. Tak že by se tyto móresy přenášely z Chorvatska sem?
Italské dálnice jsou dokonalé. Člověk tak nějak spolkl i ten poplatek. Dělávalo to nějakých 6-7 Euro na 100 km. Máme zde třetí ALE. To už neplatí. Dnes počítejte v průměru s tak 10 Eury za 100 km. Jsou úseky levnější, ale i podstatně dražší. A to je už na zváženou. Mrkněte třeba sem. Dálniční úsek mezi Pessano a Lodi 41,7 km, cena 7,30 €. Jak přemýšlíme, případně nadáváme, zda si koupit rakouskou známku za 8 Euro na 10 dnů. Tady se projedete dvakrát na chatu, nějakých 100 kilometrů tam a 100 km zpět a už vás to stojí totéž, co u nás celoroční známka. A připočtěte k tomu asi tak 1,60 Euro (= 41 Kč) za litr benzínu. A to musíte sjet z dálnice. Na dálnici je to o další 20 centů dražší. A sjetí z dálnice znamená mýtná brána, čekání, tahání karty nebo peněz, opětovné rozjíždění. A při zpětném vjezdu na dálnici zase brždění, vyzvednutí si lístku, prostě nepohoda.
Nejlepší je, když jsme si o tom povídali s místnímu jeden večer u vínka. Jejich reakce byla s úsměvem na tváři: „No jo, Italie“. Jakoby na to byli hrdí. Nebo třeba i ve smyslu, když se ti to nelíbí, tak sem nejezdi.
Jsme u čtvrtého ALE. Porovnání kvality života, které posuzuje nejen platy a ceny, ale i dostupnost zdravotní péče, bezpečnost, kvalitu veřejné dopravy, hygienické standardy a mnoho dalších věcí - viz zde - tak jsme již několik let před Itálií. Momentálně jsme na 22. místě z více jak 200 zemí na světě. Hlavně že furt nadáváme. Faktem je, že můj soused u moře, z Torina, cestou udělal něco s pneumatikou. Nerozuměl jsem přesně co. Ale i kdyby to byla totálně zničená guma a prasklý ráfek, tak u nás zajedete do servisu a máte na počkání hotovo. On tam 3 dny pořád něco řešil po telefonu a furt jsem slyšel jen slovo gommista.
Je to malicherné, až směšné. Ale (páté) už si tam nepřipadáte jak chudý příbuzný. U nás naprosto běžná Škoda Octavia je v Itálii asi v těch 20% nadprůměrně velkých vozidel. Drtivá většina aut je tam podstatně menších. Ale bohužel i na ta menší auta jsou tam projektována parkovací místa. Tak pracně manévrujete, nacouváváte, potíte se a nakonec stejně vyčuhujete.
A teď jsme u té pro mnohé nejzajímavější části - platy. Podíváte-li se na různé statistiky - třeba zde - zjistíte, že Italové berou v průměru více jak dvojnásobek proti nám. Když se bavíte s místními u stolu, řeknou vám, že průměrná mzda je asi 1000 Euro. A na jihu ještě níž. U nás je momentálně asi 1200 Euro. Ale beru spíše za slovo statistiky než ovíněné řeči v trattorii. Ale při porovnání cen (již zmíněný benzín, nebo mléko v supermarketu apod.) se ten rozdíl dost maže.
A jsme u posledního bodu - kvalita silnic. Vždy, když přijedeme domů a najedeme na první výmol, tak jen smutně konstatujeme - a jsme doma! Nojo, ale my přijíždíme vždy z Německa nebo Rakouska. V Itálii je tomu úplně jinak. Buď jedete po hodně těžce zaplacené dálnici, ale i ta má sice pěkný povrch, ale stále s vámi houpe. To u nás jsou opravdu rovnější. Nebo tu dálnici opustíte a pak se nestačíte divit. Neuvěřitelně zanedbané silnice. Všude rozpraskaný asfalt, jen výjimečně někde nový povrch. To množství opravených cest cestou na jih stále klesá. A když sjedete na opravdu místní lokálku, tak nejsou výjimkou kusy vytrhaného asfaltu, nebo betonu válející se na silnici. A je to k neuvěření, ale stav infrastruktury nám prý Italové již závidějí. Tak co, jsme zpovykaní, nebo ne?
Vrátím se k otázce na začátku - Kam kráčíš Itálie? Nevím. Ale vidím kam kráčíme my. Za těch několik desetiletí jsme se stali z paštikářů váženými turisty, český pas patří k několika nejsilnějším na světě v počtu zemí kam vás pustí bez víza, kvalitu života nám už může závidět nejen skoro celý svět, ale už i hodně zemí „staré západní Evropy“ a dalo by se pokračovat.
Věc, na kterou by mě koncem 80. let ani nenapadlo pomyslet. Otázka kde bych radši žil: v Itálii nebo v Česku? Odpověď tenkrát - Itálie je nedostupný sen. Odpověď dnes: Itálie je nádherná zem, s příjemnými lidmi, ale žít budu radši tady.
Tomáš Flaška
Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků
ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.
Tomáš Flaška
Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat
Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.
Tomáš Flaška
Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu
V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.
Tomáš Flaška
Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši
Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?
Tomáš Flaška
Dezinformátor ten lehký život má
Nikdo se ho totiž na nic neptá. Otázka je, jestli to dělá z hlouposti, nebo se zlým úmyslem. V každém případě lhát je špatně. A on se jenom ukájí tím, jak mu klaka tleská.
Tomáš Flaška
Je magistra Veronika Valíková Šubová alkoholička, nebo není?
Na tuto otázku reaguje velmi citlivě a hrozbami soudních žalob nešetří ani trošku. A při té příležitosti si to rozdává i se svými oponenty, hlava nehlava, jak se na ráznou magistru sluší.
Tomáš Flaška
Trocha zpráv na apríla
Zpravodajské agentury bohužel nepřináší ty nejdůležitější zprávy dne v plném znění. Tak si zkusme doplnit, co dnes nevyšlo.
Tomáš Flaška
Někdo tady lže
Prezident Pavel svolal schůzku opozice a koalice ohledně důchodové reformy. Záslužný čin. Nepamatuji, že by některý z jeho dvou předchůdců zkusil něco podobného. A o tom má prezidentská funkce být.
Tomáš Flaška
Tak si ty ruské volby shrňme
A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.
Tomáš Flaška
My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole
Je nám těmi správnými vlasteneckými silami vštěpováno, že se pořád před někým hrbíme a že to není nutné. Sklapli jsme podpatky v roce 1939 před Němci a pak v roce 1968 před Rusy.
Tomáš Flaška
Výbuch demokratické sopky a výron té správné východní demokracie
Reakce na článek Jiřího Jurčáka. Opraveny i pravopisné chyby. Ale to se u flastenců stává, to musíme omluvit.
Tomáš Flaška
Jednou StBák, pořád StBák, viďte pane předsedo?
Andreje Babiše zřejmě velmi naštval ministr zahraničí Jan Lipavský, který ho označil za bezpečnostní riziko pro Českou republiku. A už to jelo.
Tomáš Flaška
Maďarsko je jako žena prodejná
Připojilo se jako první země EU k tzv. hedvábné cestě, což má přinést do Evropy čínské investice a vliv (o vlivu se v Maďarsku taktně mlčí). Jenže už přichází první náklady a zatím bez zisku.
Tomáš Flaška
Nikoliv Fico, ale Slováci Čechy pohrdají
Nezapomínejme totiž na jedno – Fico byl demokraticky zvolen a většinově vyhrál. To co koná a jak jedná tedy představuje vůli většiny slovenského národa.
Tomáš Flaška
Zmije
Zmijí se každý bojí. A to i u nás. Přitom potkat jí chce opravdu trochu štěstí. A otázkou pak je, kdo má větší strach. Blíží se jaro, udělejme si malou exkurzi.
Tomáš Flaška
Skoro protiteroristické policejní manévry na šneky
Myšleno na šneky silnic – kamiony. Když jsem ve zprávách viděl, že na 22 km úseku D1 bylo nasazeno devět policejních hlídek a helikoptéra, aby jim zatly tipec, tak jsem si říkal: pro koho to divadlo je?
Tomáš Flaška
A proč Rusům a jejich příznivcům nenaservírovat jejich vlastní polívčičku?
Rusy dosazený gubernátor zabrané ukrajinské Záporožské oblasti Jevgenij Balický: „Vysídlili jsme velké množství rodin. Nebyl to snadný úkol. Deportovali jsme ty, kteří nějakým způsobem nepodporovali speciální vojenskou ...
Tomáš Flaška
Dlouhá story dopravy na pražské letiště
Kdy to tak začalo? Řekl bych v 70. létech 20. století, když se projektovala trasa metra A. Uběhlo padesát let a stále nic. A přitom těch řešení už mohlo být.
Tomáš Flaška
Mají to ty soudy u nás nějaké pomotané
V poslední době dva rozsudky a dva naprosto odlišné světy. Člověk tomu přestává rozumět. Takže do budoucna: soudům nevěřte! Ale někdy ano, vlastně ANO. Stačí si přečíst výroky funkcionářů ANO.
Tomáš Flaška
Budoucnost vládnutí ANO a SPD
Staronový úspěšný, upřímný a pravdomluvný předseda ANO Andrej Babiš se nechal slyšet, že by se případné vládní koalici s SPD nebránil. Podívejme se s úsměvem na co se můžeme možná i těšit.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 1310
- Celková karma 33,58
- Průměrná čtenost 3002x