Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potěšitelná zpráva z Ruska

Dnes přišla zpráva, že Škoda Transportation dodá do petrohradského metra další dávku vagónů. Nemohu jinak, než si vzpomenout na naše začátky metra a zákaz vagónů ze Škodovky.

Metro se v Praze začalo stavět v roce 1969. Zprvu byla plánována podpovrchová tramvaj. Koncept na metro byl změněn pár měsíců po začátku stavby, ale to již byla rozestavěna stanice hlavní nádraží. Proto nemá ostrovní nástupiště, ale koleje uprostřed.

V metru měly původně jezdit české vagony. Při jedné brzdné zkoušce na Kačerově ale jeden z nich nedobrzdil a havaroval. To byl důvod, dle mě spíše záminka, proč bylo od dalšího vývoje upuštěno a bylo rozhodnuto, že v pražském metru budou jezdit vagony sovětské. Již tenkrát to byla v podstatě nerozvíjená kopie vagónů newyorského metra z 30. let 20. století. Byly tak těžké, že již hotový nuselský most (délka cca 480 m, výška nad údolím 42 metrů), jehož tubusem linka metra vede, se musel zpevňovat. Strojvedoucí tak mžourali do tunelů, že původní světlomety se záhy musely vyměňovat za normální automobilové.

Pak došlo v roce 1974 k slavnostnímu otevření metra a samozřejmě davovému návalu. Linky povrchové dopravy byly totiž upraveny tak, aby co nejvíce lidí bylo nuceno používat metro. A metro nestíhalo a bylo nacvakané k prasknutí. Proč? Protože stanice byly dost dlouhé na to, aby souprava měla pět vagónů, ale předepsané vagóny ze sojúzu jaksi soudruzi nestíhali vyrábět a dodávat a tak dlouho jezdily vlaky metra pouze s třemi vagony.

Ale Češi vyvíjet, vyrábět a dodávat nesměli.

A tak dnes, 50 let poté, potěší zpráva, že Škodovka pro změnu dodává vagony do Ruska. Nevím, co je s ruským výrobcem vagónů metra. Jestli ještě vyrábí, nebo zda vůbec existuje. Ale určitě si dnes petrohradský dopravní podnik mohl vybírat z více dodavatelů a evidentně vyhrála plzeňská Škoda. Ať už cenou, nebo kvalitou, či servisem nebo vším, nevím. Ale Škodovka to přečkala a rozhýbala se, byť sovětští přátelé tenkrát dělali vše pro zadušení české konkurence. Nebo snad ani ne to, jako pro podporu vlastního zaostalého výrobce. Co dělá dnes ten? Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp. 

 

Autor: Tomáš Flaška | úterý 29.1.2019 17:25 | karma článku: 35,68 | přečteno: 2852x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat

Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.

15.4.2024 v 17:19 | Karma: 25,08 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu

V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.

15.4.2024 v 4:44 | Karma: 13,70 | Přečteno: 338x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši

Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?

10.4.2024 v 12:58 | Karma: 43,21 | Přečteno: 6461x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Dezinformátor ten lehký život má

Nikdo se ho totiž na nic neptá. Otázka je, jestli to dělá z hlouposti, nebo se zlým úmyslem. V každém případě lhát je špatně. A on se jenom ukájí tím, jak mu klaka tleská.

9.4.2024 v 15:17 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Média

Tomáš Flaška

Je magistra Veronika Valíková Šubová alkoholička, nebo není?

Na tuto otázku reaguje velmi citlivě a hrozbami soudních žalob nešetří ani trošku. A při té příležitosti si to rozdává i se svými oponenty, hlava nehlava, jak se na ráznou magistru sluší.

8.4.2024 v 11:49 | Karma: 29,92 | Přečteno: 868x | Hyde park

Tomáš Flaška

Trocha zpráv na apríla

Zpravodajské agentury bohužel nepřináší ty nejdůležitější zprávy dne v plném znění. Tak si zkusme doplnit, co dnes nevyšlo.

1.4.2024 v 18:03 | Karma: 29,02 | Přečteno: 1070x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Někdo tady lže

Prezident Pavel svolal schůzku opozice a koalice ohledně důchodové reformy. Záslužný čin. Nepamatuji, že by některý z jeho dvou předchůdců zkusil něco podobného. A o tom má prezidentská funkce být.

29.3.2024 v 9:13 | Karma: 34,44 | Přečteno: 1312x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Tak si ty ruské volby shrňme

A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.

19.3.2024 v 7:04 | Karma: 40,45 | Přečteno: 3161x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole

Je nám těmi správnými vlasteneckými silami vštěpováno, že se pořád před někým hrbíme a že to není nutné. Sklapli jsme podpatky v roce 1939 před Němci a pak v roce 1968 před Rusy.

14.3.2024 v 16:57 | Karma: 40,09 | Přečteno: 3347x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Výbuch demokratické sopky a výron té správné východní demokracie

Reakce na článek Jiřího Jurčáka. Opraveny i pravopisné chyby. Ale to se u flastenců stává, to musíme omluvit.

13.3.2024 v 14:47 | Karma: 31,93 | Přečteno: 915x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Jednou StBák, pořád StBák, viďte pane předsedo?

Andreje Babiše zřejmě velmi naštval ministr zahraničí Jan Lipavský, který ho označil za bezpečnostní riziko pro Českou republiku. A už to jelo.

11.3.2024 v 16:19 | Karma: 42,08 | Přečteno: 2491x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Maďarsko je jako žena prodejná

Připojilo se jako první země EU k tzv. hedvábné cestě, což má přinést do Evropy čínské investice a vliv (o vlivu se v Maďarsku taktně mlčí). Jenže už přichází první náklady a zatím bez zisku.

10.3.2024 v 15:20 | Karma: 38,12 | Přečteno: 3081x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Nikoliv Fico, ale Slováci Čechy pohrdají

Nezapomínejme totiž na jedno – Fico byl demokraticky zvolen a většinově vyhrál. To co koná a jak jedná tedy představuje vůli většiny slovenského národa.

7.3.2024 v 16:26 | Karma: 44,99 | Přečteno: 8920x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Zmije

Zmijí se každý bojí. A to i u nás. Přitom potkat jí chce opravdu trochu štěstí. A otázkou pak je, kdo má větší strach. Blíží se jaro, udělejme si malou exkurzi.

3.3.2024 v 6:49 | Karma: 28,68 | Přečteno: 754x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Skoro protiteroristické policejní manévry na šneky

Myšleno na šneky silnic – kamiony. Když jsem ve zprávách viděl, že na 22 km úseku D1 bylo nasazeno devět policejních hlídek a helikoptéra, aby jim zatly tipec, tak jsem si říkal: pro koho to divadlo je?

29.2.2024 v 4:54 | Karma: 35,58 | Přečteno: 2726x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

A proč Rusům a jejich příznivcům nenaservírovat jejich vlastní polívčičku?

Rusy dosazený gubernátor zabrané ukrajinské Záporožské oblasti Jevgenij Balický: „Vysídlili jsme velké množství rodin. Nebyl to snadný úkol. Deportovali jsme ty, kteří nějakým způsobem nepodporovali speciální vojenskou ...

27.2.2024 v 15:17 | Karma: 34,41 | Přečteno: 1045x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Dlouhá story dopravy na pražské letiště

Kdy to tak začalo? Řekl bych v 70. létech 20. století, když se projektovala trasa metra A. Uběhlo padesát let a stále nic. A přitom těch řešení už mohlo být.

21.2.2024 v 5:45 | Karma: 35,78 | Přečteno: 3092x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Mají to ty soudy u nás nějaké pomotané

V poslední době dva rozsudky a dva naprosto odlišné světy. Člověk tomu přestává rozumět. Takže do budoucna: soudům nevěřte! Ale někdy ano, vlastně ANO. Stačí si přečíst výroky funkcionářů ANO.

15.2.2024 v 5:38 | Karma: 36,91 | Přečteno: 3060x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Budoucnost vládnutí ANO a SPD

Staronový úspěšný, upřímný a pravdomluvný předseda ANO Andrej Babiš se nechal slyšet, že by se případné vládní koalici s SPD nebránil. Podívejme se s úsměvem na co se můžeme možná i těšit.

13.2.2024 v 10:33 | Karma: 40,94 | Přečteno: 5952x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Něco pro odlehčení z oblasti stravování zaměstnanců

A je jedno jestli soukromých, nebo státních. Kdo z nich má víc? A proč? Nová vyhláška o cestovních náhradách stojí za to.

9.2.2024 v 5:41 | Karma: 26,69 | Přečteno: 972x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 1309
  • Celková karma 34,32
  • Průměrná čtenost 3004x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.