Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak přežít Jizerskou 50

Přiznám se, že jsem váhal. Nakonec jsem se v létě přihlásil. Měl jsem jediné dvě ambice. Nechcípnout a doplazit se v limitu, abych nebyl diskvalifikován.

A tomu jsem podřídil vše. Celý leden jsem zavedl prodloužené víkendy a běhal jsem na lyžích a běhal. Nechtělo se mi, štvalo mě to, ale bojoval jsem. Nakonec jsem toho naběhal něco přes 450 km, ale říkal jsem si, že běžky nechci už dva roky vidět.

Pak nastal den D. Budíček v půl šesté, s kámošem autem do Jablonce, tam ho někde nechat a busem do Bedřichova. Radši s rezervou. Zadařilo se a jsme na startu dvě hodiny předem. Pořád lepší, než přijít o pět minut později. Tak nasáváme atmosféru, dáváme kafe a čekáme.

Stan na převlékání. Příjemně vytopený.

Mazání lyží vypouštíme. Různé firmy ho nabízí od 200 až po 1700 Kč. Ale myslím, že kdybych jim k namazání přinesl své bazarové běžky se šupinami, tak by smíchy šli do kolen a namazali by mi to zadarmo.

Fronta na mazání lyží.

Nevím, čím jsem si to zasloužil, ale byl jsem zařazen do 7. startovní vlny. Jak jsem se dočetl, na tu mají nárok ti, kteří minulé dva roky dosáhli času pod 6 hodin. Do 8. vlny se pak zařazují úplní nováčci. To je můj případ, přesto jsem ve vlně číslo 7. Dobrý počátek.

Moje maličkost.

Měl jsem strach, jak jsem slýchával o startu. Šlapání po lyžích, lámání hůlek. Pořadatelé s tím zjevně počítají a tak si závodníci mají držet lyže v ruce a po startu v určeném prostoru nazouvat a pak se teprve přejede přes pás, kde se začíná započítávat čas. Když ale vidím, že si skoro všichni nazouvají lyže i při čekání, tak to udělám taky. Ono to nějak dopadne, nikam se nebudu honit, žádné ambice nemám.

Moderátor se stará o dobrou zábavu a tak tu vyzpovídá toho, pak onoho, potom veterána, který to běží už asi po 30 a nakonec narazí na… Australanku! Okamžitě přechází do angličtiny a ptá se: „To je perfektní. Super! Jaký byl let?“

Odpověď je samozřejmá: „Perfektní, přiletěli jsme sem z Číny!“

Moderátor okamžitě děkuje za rozhovor. Tak krátké interview jsem ještě neslyšel. A všichni kolem mě včetně mé maličkosti slzí smíchy.

Konec fotografování. Na trati půjde jen o sportovní výkon. 

Startujeme. První asi 3 kilometry do kopce. Tři stopy vedle sebe. Žádná tlačenice, žádné lokty, pohoda. Jsem příjemně překvapen.

Vedle mě paní asi kolem padesátky má před sebou několik pánů svého věku a zjevně by klidně mohla i trochu přidat, tak volá na ty před sebou: „Kluci píchejte, píchejte, jako za mlada!“

Pak si všimne mého jména na mém dresu: „Flaška! Nemáš syna?“

„Mám dva,“ odpovím.

„Ten perfektně paří,“ sdělí mi dáma za soustavného píchání hůlek do sněhu a já jsem pyšný, že kluci jsou po tatínkovi. Ale nakonec když jí sdělím, že z Plzně opravdu nejsem, tak se shodneme, že jde o omyl a jenom o shodu jmen.

První občerstvení na Kristiánově. Ionťák, čaj, sušenky, sušené ovoce, pomeranče, banány. Něco dám a vyrážím do největšího stoupáku na trati. Mám předsevzetí, že se nesmím nechat strhnout. Tady prostě musím jít v klidu a šetřit síly. Předsevzetí je jedna věc, skutečnost druhá. Dopředu to nejde, i kdybyste chtěli. Je tam prostě plno. A zdržovat tu hmotu lidí za vámi se vám taky nechce. Tak se sunete všichni stejně rychle. A mně to tempo celkem vyhovuje, kupodivu. Že jsem tak dobrý, že splynu s davem, v to jsem nedoufal.

Jsem zvědav co mi nahlásí audiotrenér. To je takový prevít program v telefonu. Každý kilometr hlásí vzdálenost, čas, nadmořskou výšku, rychlost za poslední kilometr a celkovou průměrnou rychlost. Řeknu vám, že v době tréninku začnete vlastní mobil nenávidět.

Můj původní záměr je celou trasu udělat za 7,5 hodiny. Ve skrytu duše doufám, že se mi to podaří i za 7. A na to mám naplánováno, že na tomto stoupáku musím mít průměrnou rychlost 6. A tak nahoře nevěřím vlastním uším když slyším, že poslední kilometr mám průměr 6,5 a celkově zatím 7,2. To je poprvé, co začínám mít audiotrenéra v lásce.

Sjezd od Knajpy po Kasárenské k Hraniční. A zase občerstvení. A zase vše do sladka. To se mi přestává líbit, ale něco do sebe nacpu a jedu dál.

Bohužel teď už se projevuje, že přede mnou prošlo několik tisíc lidí. Stopy jsou široké, rozjeté, zledovatělé. A jezdecká, která jde mírně do kopce, je vlastně jedna hladká ledová runway. Na tohle nepomůže žádný vosk. Všechno musí oddřít ruce a je to děsivé. Přesto jsem po sjezdu zvýšil celkový průměr na 7,8 (km/hod) a daří se mi ho udržet až na Jizerku. To je za námi asi 22 kilometrů a přichází třetí občerstvovací stanice.

Ale před ní přichází něco lepšího. Diváci. Mávají, troubí, hrají, povzbuzují a najednou slyším: „Pivo?“

Tak tady není co řešit. Potěšení na obou stranách. Pán, že je někomu užitečný a na straně mé, že jsem mohl dojet jeho půllitr. Konstatuji, že teď už to pojede samo, což pána s paní rozesměje natolik, že mi nabídnou i chléb se sádlem. Po těch sladkostech je to další balzám na má ústa. Neodmítnu, nacpu do sebe kousek a rozjíždím se. Paní ale říká: „Ještě do druhé nohy!“ A vzhledem k tomu, že už mám rukavice a nasazené hůlky, tak mě nakrmí. Před odjezdem mi ještě otře ústa od sádla, které se mi tam rozmázlo a já jedu dál.

Sladkou občerstvovačku tedy vezmu již velmi zkrátka a stoupám k Bunkru.

To je takové zajímavé místo, protože se zde trasa dotýká. Jinými slovy, já mám za sebou asi 23 km, přicházím od zdola a jdu doprava a mohu vidět ty, co přijíždí od shora a budou odbočovat na druhou stranu. Ti mají asi 19 km. Těším se na to jak malý kluk, že uvidím, kolik je za mnou ještě lidí. Nevidím nikoho. Trať je už prázdná a mé pracně získané sebevědomí klesá k nule. Ale vzhůru do boje směr Smědava.

Tady jsme na km 28, další občerstvení. To neodbydu. Směrem ke Knajpě je to totiž těžký, ale velmi těžký stoupák. Tady se láme nejen chleba, ale hlavně charakter. Tak do boje a radši se nesnažím poslouchat toho prevíta audiotrenéra, který mi hlásí průměry něco přes 4.

Ale po 3 kilometrech konečně Knajpa. Do cíle zbývá asi 19, ale už většinou z kopce, i když s nějakými těmi vlnkami. Kupodivu na následujících asi 5 kilometrech na mě přichází krize. Prostě to bolí. Všechno. Ale teď mi pomáhá audiotrenér, který mi hlásí, že mám stále celkový průměr 7,8. To je pro mě číslo snů, to musím udržet! A potajnu doufám, že třeba pokořím i onu 8mi kilometrovou rychlost.

Hřebínek a poslední bufet. Dávám i vývar, což byl velmi dobrý nápad. Posledních 10 kilometrů. V tom je Olivetská hora. Tu znám. Ta není tak prudká a ani není nejdelší. To je sice pravda, ale prostě jsem nepočítal s tím, že mám už 40 kiláků v nohách. Konstatuji, že mě tentokrát Olivetská hora nepříjemně zaskočila. Obzvláště, když je zase zledovatělá. Uff. Ta byla jedlá!

Nicméně na vrcholu mi audiotrenér hlásí stále průměr 7,8 a přede mnou už opravdu v podstatě jen sjezdy. Beru za to. Tady už mohu jít na krev. Šetření sil už není na místě. Tak běžím, píchám, funím, sýpu….cíl! Celkový čas 5 hodin 51 minut. Průměr 8,1. Tak na tohle jsem nepomyslel ani na Štědrý večer. Neuvěřitelné. Dmu se pýchou.

Můj výkon, jak ho zaznamenal  telefon v kapse a dotěrný audiotrenér celou trasu komentoval.

Za 15 minut mi volá žena. Docela zoufalá a z jejího hlasu cítím úlevu. Můj telefon jí totiž neustále posílal mou polohu, tak mě z křesla u televize mohla na mapě sledovat. Jenže v cíli se nějak narušilo datové spojení a má poloha byla najednou ukázána v centru Liberce. Hrklo v ní, že došlo na má slova. Doplazil jsem se, zhebnul jsem a odvezli mě do nemocnice. Ale nebylo tomu tak, pro úlevu nás obou.

Jsem ve stadiu, že běžky nechci dlouho vidět. Všichni se ptají, jestli příští rok zase. Odpovídám nejednoznačně – nikdy neříkej nikdy.

Faktem je, že jsem podal lepší výkon, než špička závodu. Oni totiž jedou své maximum po dobu dvou hodin. Ale já skoro šest :-)!

Mám dilema, jak si pořádně relaxačně užít večer. Zda hospoda, nebo sauna. Nakonec to řešíme s přáteli (jeden z nich běžel taky, profesionální hasič, byl o hodinu a půl rychlejší než já) rozumným kompromisem. Zatopím v sauně a než se vyhřeje, jdeme na dvě. Ve džbánku si pak neseme další do sauny. Nádherný konec dne! Ze sauny přímo do pyžama a postýlka.

Závěrem dík pořadatelům. Fakt!

A ještě více závěrem díky bohu. Jsem nevěřící, ale zajdu poděkovat do kostela. Nejen za to, že se mi to ve zdraví povedlo. Ale především za počasí. Týden před tím, déšť obleva, pokrývka 10 cm, úseky s holým asfaltem. Pořadatelé nás už obeslali s náhradním programem. Pak v týdnu návrat zimy a obrovské sněžení. Na víkend pak přemrzlý prašan, teplota lehce pod nulou a sluníčko. To lepší být nemohlo.

A když se vše schylovalo ke konci, tak v neděli večer přišel vítr s teplou frontou, deštěm a oblevou. Tohle je prostě boží prozřetelnost!

Autor: Tomáš Flaška | středa 12.2.2020 18:32 | karma článku: 25,21 | přečteno: 597x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků

ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.

19.4.2024 v 9:49 | Karma: 25,59 | Přečteno: 737x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat

Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.

15.4.2024 v 17:19 | Karma: 25,88 | Přečteno: 1048x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu

V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.

15.4.2024 v 4:44 | Karma: 13,72 | Přečteno: 345x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši

Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?

10.4.2024 v 12:58 | Karma: 43,22 | Přečteno: 6487x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Dezinformátor ten lehký život má

Nikdo se ho totiž na nic neptá. Otázka je, jestli to dělá z hlouposti, nebo se zlým úmyslem. V každém případě lhát je špatně. A on se jenom ukájí tím, jak mu klaka tleská.

9.4.2024 v 15:17 | Karma: 31,66 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 1310
  • Celková karma 33,89
  • Průměrná čtenost 3002x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.