Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se stal celospolečenským parazitem

Nebylo to nic jednoduchého. Hodně úsilí a peripetií to vyžadovalo. A hodně peněz. Ale nakonec se zadařilo. A už úspěšně škodím. 

Červenec 2022

Nejprve mě rozesmutnil pohled na náš starý altánek. Spíše takový zahradní přístřešek. Už má nějaká ta léta za sebou. Ale hlavně je tak pěkně postavený směrem k jihu. Takže závěr první byl, zbourat, postavit znova. Tentokrát jinak a hlavně mnohem větší. To bylo prvních pár stovek tisíc jaksi proinvestovaných pro to, abych mohl dobře parazitovat. 

 

 

 

Jak jsem již psal - altánek, řemeslníci tomu říkají pergola, je krásně orientován na jih. Bohužel mu ale stíní stromy od sousedů. Výsledek je jasný - vše, co přesahuje nad náš pozemek, popíliť! 

 

 

 

 

I ta střešní krytina je důležitá. Volba padla nakonec na vlnitý plech. O tom ještě později. 

 

Srpen 2022

Altán je hotov. A začíná jednání. O čem? Jména společností vám jistě napoví. 

Malina Group má velmi zajímavou nabídku. Nakonec se dostanou až do mého nejužšího výběru posledních tří. Když ho (jak se později ukazuje naštěstí) odmítám, mám prosté zdůvodnění, za které se do telefonu i omlouvám: "Nezlobte se, ale vy za sebou nemáte historii". 

Už je asi jasno. Stavba je připravena pro instalaci fotovoltaické elektrárny. 

Sbírám nabídky od asi 8 společností. Po vyřešení střechy (protože naše hlavní střecha má orientaci východ-západ) stavbou altánu už mohou chodit na obhlídku a připravovat své nabídky. Vzniká ale další těžký problém. Laicky technicky řečeno - mezi elektroměrovým sloupkem (u mě v plotu u silnice) a hlavním rozvaděčem v domě (asi 30 metrů přes zahradu) musí být položen nejen silový, ale i sazbový kabel. A ten nemám. A rozkopávat zahradu, ale především pojezdovou zámkovou dlažbu, se mi opravdu nechce. Technicky to lze vyřešit i bezdrátově. Ale ....

V Česku máte pouze tři rozvodné společnosti, které obhospodařují síť - ČEZ, EON a PRE (oblast Prahy). A ty si nevyberete jako dodavatele silové elektřiny. Ti jsou vám přiděleni. To je jako s příbuznými a přáteli. Přátele si můžete volit, s příbuznými neuděláte nic, ať jsou jakýkoliv. 

Bezdrátové řešení povoluje ČEZ i EON, ale nikoliv PRE. A já bydlím v Praze. Když toto zástupci fotovoltaických firem zjišťují, tak ode mě mizí, aniž by udělali nějakou nabídku. Prý si mám nejdříve s PRE vyjednat bezdrátovou výjimku a pak rádi přijdou. 

To byl také důvod, proč jsem na altán volil plechovou střechu. PRE ji měl mezi krytinami, na které lze panely montovat. Vyhýbal jsem se jiným materiálům, na které to nedělají. 

A tak počátkem září píšu mail na PRE: "Dobrý den, jste sice dražší než ostatní, ale rozhodl jsem se pro vaši nabídku, protože je jistě ve vašich silách zajistit výjimku pro bezdrátové vedení sazby."

Naivně jsem si myslel, že budou mít zájem si vydělat a udělají pro to vše. Odpověď mi vyrazila dech.

"Bohužel, na plechové střechy momentálně fotovoltaické panely nemontujeme a minimálně půl roku nebudeme. Nejsou nosné lišty."

Tak já nechám altánek postavit podle jejich požadavků, abych se nakonec dozvěděl, že se ty požadavky změnily a já jsem namydlený. Dokonalé. 

Takže firmy zdrhají, PRE taky a já se pomalu smiřuji se skutečností, že se bude muset rozkopat zámková dlažba. Nakonec udělám ještě poslední pokus a oslovím přímo zodpovědné oddělení PRE se žádostí o výjimku. A světě div se. Přijeli, omrkli, dali nabídku asi na 10000, znova přijeli, udělali, dali certifikáty a bylo hotovo. 

A od toho okamžiku se s nabídkami solárních firem roztrhl pytel. 

Březen 2023

 

 

Trvalo to další 2 měsíce. 

Květen 2023

 

Konečně přišel elektrikář. Když viděl onen historický rozvaděč, tak ho div neklepla pepka. Nakonec to zapojil, ale podmíněně. Čeká mě ještě mnohatisícová investice do nového rozvaděče. Tak konečně vyrábíme. Po asi 14 měsících od začátku celé peripetie. A ještě budou revize, papíry a když pán bůh dá, tak možná i dotace. 

Ale ten pohled do mobilní aplikace je úžasný: 

Hned třetí den jsem to pořádně rozjel. Sluníčko svítilo, baterky se nabily už dopoledne a na grafu je stav odpoledne: pračka, běží, myčka běží, sušička běží, bojler hřeje. Barák tak spotřebovává skoro 7.5 kW, kryté z panelů a baterie a pouze 360 W musím platit dodavateli. No není to nádhera? 

Rejpalům bych chtěl sdělit, že mi vůbec nejde o návratnost investice. Nechat úspory na účtu, aby je likvidovala inflace? Nesmysl. Jde mi o nezávislost v případě výpadku. A hlavně se blíží důchodový věk a za nějakých deset let mít velmi nízké účty za elektřinu vůbec nebude od věci. Jestli se to třeba jednou zhodnotí, tak to bude jen třešnička na dortu.

Ale teď docházíme k tomu velkému ale. Tohle celé si mohou dovolit pouze bohatší lidé. Musíte mí vlastní barák, nebo nějakou nemovitost, kam to umístíte. Dále musíte mít k dispozici tak půl milionu, za které to postavíte (u mě ještě něco navíc na altánek). A pak vám stát půlku vrátí jako dotaci. Jenže tu dotaci zaplatí všichni, i ti, co si něco podobného nemohou dovolit. A je jedno, jestli proto, že bydlí v paneláku, nebo nemají finance. 

Ale tím to nekončí. V zimě fotovoltaika moc vyrábět nebude. Nějaký čas třeba i vůbec. A proto musí stát mít stále v záloze klasické zdroje energie (vodní, jaderné, plynové a uhelné elektrárny), které právě v tomto období využijete. K tomu dostatečně dimenzovanou rozvodnou soustavu. To všechno něco stojí. To je v účtech na elektřinu ta část za kWh, která není silová, ale přenosová. A moje spotřeba se sníží. Budu platit za méně kilowatthodin a tím i méně na toto přispívat. Ale využívat to budu. Prostě parazitování na systému. Já vím. 

Ale neber to, když je to takto nastaveno. 

Na druhé straně si říkám, že každý instalovaný fotovoltaický panel a každá točící se vrtule je o pár dolarů míň pro Rusy a turbany. 

Autor: Tomáš Flaška | úterý 23.5.2023 11:06 | karma článku: 38,73 | přečteno: 6555x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Tomu už šplouchá na maják, že ANO?

Tak jsme se jako děti vyjadřovali o někom, komu jsme chtěli naznačit, že jeho úvahy jsou, mírně řečeno, naprosto mimo mísu. Platí to i dnes ve světě vrcholové politiky.

25.4.2024 v 13:32 | Karma: 39,36 | Přečteno: 2390x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků

ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.

19.4.2024 v 9:49 | Karma: 25,73 | Přečteno: 757x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat

Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.

15.4.2024 v 17:19 | Karma: 26,01 | Přečteno: 1062x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu

V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.

15.4.2024 v 4:44 | Karma: 13,72 | Přečteno: 348x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši

Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?

10.4.2024 v 12:58 | Karma: 43,26 | Přečteno: 6504x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

Byt 2+KK po rekonstrukci, vyhledávaná lokalita
Byt 2+KK po rekonstrukci, vyhledávaná lokalita

třída Edvarda Beneše, Hradec Králové - Nový Hradec Králové
3 795 000 Kč

  • Počet článků 1311
  • Celková karma 34,12
  • Průměrná čtenost 3000x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.