Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strasti a slasti provozovatele solární elektrárny

Uběhlo již více jak šest měsíců od doby, kdy mi to bylo zapojeno. Podělím se o první zkušenosti i o úsměvné příhody především s rozvodným podnikem.

V prvním díle jsem popsal postup, jak se dopracovat k realizaci fotovoltaické elektrárny (FVE). Dostali jsme se až do okamžiku, kdy přijel elektrikář a celé to zprovoznil. Myslíte si, že tím to končí? Omyl, jak jsem poznal.

Vzhledem k tomu, že ještě nebyl vyměněn elektroměr, říká se mu čtyřkvadrantový a umožňuje online odečty každých 15 minut, tak elektrárna musela mít zakázané přetoky. Tedy pokud byla nabitá baterka, doma se něco spotřebovávalo a panely vyráběly více, než bylo potřeba, tak nesměla přebytečnou elektřinu posílat do sítě, ale vypínala se.

Instalační firma mi poslala konečnou fakturu. Obával jsem se (později se ukázalo že zbytečně), že pokud doplatím požadovanou částku, už o nich neuslyším a řešení případných problémů bude jen na mně. Ostatně to se stalo mému spolužákovi, který měl tu smůlu, že použil asi největší firmu na trhu.

Před proplacením faktury proto píšu mail na své rozvodné podniky, v tomto případě Pražskou energetiku (PRE), zda jejich pracovníci dostali veškerou dokumentaci a zda je v pořádku. Že bych se s platbou instalační firmě nerad unáhlil. Odpověď přišla kupodivu na jejich poměry brzy, asi za tři dny. Měl jsem písemně, že je vše v pořádku a že už se jen čeká až přijdu na řadu s výměnou elektroměru. Hurá, zajásám a proplácím konečnou fakturu.

V minulém dílu jsem napsal, že dodavatele silové elektřiny si můžete vybrat. Provozovatel rozvodné sítě je však daný podle vašeho bydliště a s tím neuděláte nic. To máte jako s přáteli a příbuznými. Přátele si vyberete, příbuzné nikoliv. A já jsem tak odsouzen na soužití s PRE.

Studená sprcha přišla asi po 14 dnech. Psala a volala mi instalační firma fotovoltaiky, že jim PRE sdělila, že dokumentace v pořádku není a je potřeba jí doplnit. Chápete to? Mně napsali, že je to OK. Pění to ve mně, ale uklidňuji se. Mám to písemně a kdyby došlo na lámání chleba, tak tohle už by právník zpracoval dobře.

Tak kde je problém? Rozvaděčový sloupek na hranici pozemku jsem si za dražší peníze nechal udělat přímo od PRE, protože jsem potřeboval výjimku na bezdrátové vedení sazby. Bylo to sice dražší, než kdyby to dělal někdo jiný, ale nehrozilo nebezpečí, že si PRE postaví hlavu a prostě mi to nepovolí. A teď PRE přišla s tím, že ten sloupek se dělal před sedmi měsíci. Oni uznávají platnost revizní zprávy maximálně tři měsíce, pro fotovoltaické elektrárny povolují výjimku na měsíců šest. A u mě je to už staré měsíců sedm, tudíž propadlé. Zdůrazňuji, dělala to samotná PRE.

Tak píšu technikovi, který to před těmi sedmi měsíci dělal. Je na dovolené. Prý se mi za týden ozve. Ozval se. Probírám s ním problematiku a navrhuji, že stačí prostě vzít ten starý protokol, opsat ho a dát tam čerstvé datum.

„To nejde pane. My musíme přijet a podívat se, jestli nejsou poškozené pečetě a jestli s tím nebylo manipulováno.“ Dobře, uklidňuji se. Termín dohodneme za asi 10 dnů.

Za 10 dnů pánové přijeli, ani nevystoupili z auta, sepsali nový protokol a za další týden mi přišla faktura na 2500 Kč. Opět ze strany PRE dokonalé. Ještě mě stačili poučit, že teď už se výjimky nepovolují vůbec a kdyby mi ten elektroměr nechtěli přeci jen vyměnit, tak že mám kolegům tvrdit, že se to dělalo v době, kdy výjimka byla ještě povolována. Chápu, že v PRE jsou různá oddělení, která spolu příliš nespolupracují, nekomunikují, ba přímo mezi nimi zuří rivalita. Chudák zákazník, v tomto případě i já. Říkám si, že na toho právníka nakonec asi dojde.

V mezidobí si ale užívám neuvěřitelnou věc, kterou jsem v životě nepoznal a už nepoznám. FVE, když nemá kam doma dodávat, tak se musí vypínat. Vlastně přicházím na to, že je absolutně zbytečné doma něco vypínat, nebo zhasínat. Svítilo se celou noc na chodbě a v garáži? Hřál topný žebřík v koupelně naprosto zbytečně? No a? Baterka se do rána nevybila na 80, ale třeba jen na 30%. Vyšlo sluníčko a nedobila se v 10, ale až ve 12 hodin. A pak se musela FVE zase vypnout. Chápete ten pocit plýtvání? Nemusíte se o nic starat, vše je zdarma a dokonce i ekologické. Blaženost.

Jsem varován, že FVE sice nesmí nic posílat do sítě, ale existují tzv. technické přetoky v řádu desítek Wattů, které tam tečou a které i můj starý elektroměr umí zaznamenat. A že už za to i padaly desetitisícové pokuty. Jsem rozhodnut, že až přijdou měnit elektroměr, tak FVE radši úplně vypnu a budu se tvářit, že ještě nikdy nebyla v provozu. Ale kdypak k nám pracovníci PRE s novým elektroměrem přijdou?

Píšu první zdvořilý, slušný a pokorný mail s dotazem kdy se asi zhruba mohu těšit na návštěvu příslušných pracovníků. Zadávám i termín své letní dovolené, aby to náhodou nevyšlo na toto období. Za pár dnů jsem ujištěn, že budu včas zpraven. Netušil jsem, že je to poslední zpráva, kterou jsem od PRE dostal.

Po návratu z dovolené píšu znova. Poníženě, že chápu že toho mají dost, ale jestli by mi třeba mohli napsat zhruba období kdy přijdou, nebo aspoň lhůty v jakých to normálně vyřizují. Odpověď? Žádná. Ani potvrzení o přijetí.

Zkouším to ještě dvakrát na různá oddělení PRE. Zase nic.

Tak se na jejich webových stránkách přihlašuji do svého klientského portálu, aby bylo na 100% jasné o koho se jedná, a odtud odesílám stejný dotaz. Reakce zase nulová. Prostě i takový může být přístup k zákazníkům. Opakuji. Rozvodné podniky vyměnit nemůžete.

A tak jednou venku řeším něco s anténářem a svou satelitní televizní anténou když mi najednou zazvoní mobil s neznámým číslem.

„Dobrý den, já jsem ten a ten z PRE a rád bych vám vyměnil elektroměr.“

Zajásám. „A kdy byste asi mohl přijít?“ Chci si dohodnout termín.

„Já jsem u vás před vraty!“ No není to ze strany PRE kouzelná přepadovka? Ve mně hrklo, protože elektrárna jela na plný pecky a o nějakém vypínání nemohla být řeč. Naštěstí to proběhlo bez problému a nový elektroměr byl instalován od PRE. Ve sloupku, který postavila PRE.

Přetoky jsou povoleny, to zařídila na dálku má instalační firma a já zjišťuji, že do sítě posílám přebytky své energie a to naprosto zadarmo.

Je nutno u PRE uzavřít smlouvu na speciální tarif, který mi ty přetoky zpeněží. Naivně se domnívám, že to vyřídím telefonicky. „Jste v pořadí...nezavěšujte…. naši pracovníci se právě věnují ….“. Telefonické pokusy po třech dnech vzdávám a musím zvednout své pozadí a vydat se na informační centrum PRE do Jungmannovy ulice. Tady to zabralo necelou hodinu. Po dosavadních zkušenostech nádherný čas.

A tak končí doba blaženého plýtvání. Protože přebytky mohu prodávat. Ale s tím mohu žít, tak jako doposavad po celý život. Teď už začíná jen období sledování spotřeby, výroby a nákladů.

První poločas je za mnou. Od začátku května do konce října, tedy za 6 měsíců jsem ze sítě spotřeboval 0,9 MWh elektrické energie. Bylo to v létě a léto bylo hodně slunečné. Ale stejně. Kontrolou starých faktur zjišťuji že loňský rok jsem měl celkovou spotřebu 7,6 MWh (začali jsem šetřit v souvislosti s nárůstem ceny elektřiny po ruské invazi na Ukrajinu), rok před tím 8,5 MWh a rok před tím dokonce 16,6 MWh (to byla tužší zima a hodně jsme elektřinou přitápěli).

Tak zima je teprve před námi, to FVE samozřejmě moc nevyrábí, ale přeci jen pomáhá. Stačí aby vyšlo sluníčko a hned je to znát. Viz foto z dnešního dne.

Slunce ještě není na vrcholu a panely vyrábí 2,5 kW. Baterka se dobíjí a dnes již vyrobeny 3,5 kWh. Předpokládám, že do večera to bude tak 7 kWh. A to jsme asi 6 neděl před slunovratem. Tedy i kdyby to teď přestalo vyrábět úplně, tak by výpadek FVE byl celkem asi 3 měsíce z roku. Protože stejně dlouhé dny, jako dneska, budou zase začátkem února. Prostě je to z mého hlediska bomba.

Na toto téma zase napíšu až uplyne rok od zprovoznění a bude čas na první kompletní statistiku a porovnání.

Autor: Tomáš Flaška | neděle 12.11.2023 11:29 | karma článku: 39,87 | přečteno: 7308x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Tomu už šplouchá na maják, že ANO?

Tak jsme se jako děti vyjadřovali o někom, komu jsme chtěli naznačit, že jeho úvahy jsou, mírně řečeno, naprosto mimo mísu. Platí to i dnes ve světě vrcholové politiky.

25.4.2024 v 13:32 | Karma: 41,53 | Přečteno: 3194x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků

ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.

19.4.2024 v 9:49 | Karma: 26,11 | Přečteno: 765x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat

Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.

15.4.2024 v 17:19 | Karma: 26,01 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu

V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.

15.4.2024 v 4:44 | Karma: 13,72 | Přečteno: 351x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši

Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?

10.4.2024 v 12:58 | Karma: 43,27 | Přečteno: 6517x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 1311
  • Celková karma 34,23
  • Průměrná čtenost 3000x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.