Zmije

Zmijí se každý bojí. A to i u nás. Přitom potkat jí chce opravdu trochu štěstí. A otázkou pak je, kdo má větší strach. Blíží se jaro, udělejme si malou exkurzi.

V našich končinách můžete potkat vlastně jen dva druhy hada. Užovku a zmiji. Přičemž užovku jsem viděl už skoro všude, zatímco na zmiji jsem natrefil pouze v horách. Na Šumavě, v Krkonoších a v Jizerkách. Obecně platí, že největší pravděpodobnost je právě na jaře. To se mi poštěstilo nejčastěji.

Z hadů mám fobii. Ale dá se překonat aspoň u nás. Protože opravdu nic nehrozí. U jednoho pensionu v sousedství šla mateřská školka za doprovodu dvou učitelek na procházku. Jak mi vyprávěl majitel, děti narazily na zmiji. „Paní učitelko, pojďte se podívat, tady je had.“

„Okamžitě odstupte,“ velela učitelka a chňapla po zmiji, že ji odhodí do trávy. O inteligenci pedagožky diskutovat nebudu, jak to dopadlo si asi sami umíte představit.

Když dorazila sanitka, tak lékař učitelku prohlédl a děl: „Máte dvě možnosti. Buď Vám dáme sérum a musíme Vás vzít na tři dny na pozorování do nemocnice, nebo ulehnete, budete se pozorovat, a v případě zhoršení stavu nás zavoláte. Ono to za tři dny odezní.“ Paní učitelka zvolila pobyt v nemocnici. Ale vyplývá z toho, že pro zdravého dospělého člověka ani přímé uštknutí naší zmijí není nebezpečné.

Na druhé stránce oceňuji naše zdravotnictví když o nějaký ten rok dříve nedaleko chtělo jedno dítko hada pohladit a bylo vymalováno. Na místo nejen že vyrazila sanitka, ale přiletěl i vrtulník. U dětí se nic nepodceňuje.

Pojďme se podívat na první, kterou jsem potkal na cyklotoulce zjara. Pěkně se plížila pomalu po asfaltu. Fotka je špatná, z mobilu, poměrně zdálky. Zmije je totiž strašně plachý tvor. A když už se vám poštěstí a potkáte jí, tak máte co dělat stihnout si ji vyfotit, než uteče. A krom toho je hodně malá. Co jsem v přírodě viděl, tak do půl metru, ale spíše kolem 30 cm délky.

To naopak užovka je kus hada. Podstatně tlustší a delší. A tak paradoxně budí větší respekt. A navíc není tak plachá. Ta moc nezdrhá. Tady je jedna taky u asfaltové lesní cesty. Vůbec nejevila zájem se ode mě vzdalovat.

A tady je jedna z našeho cykloputování po Rakousku.

Ale když jedete na kole trávou, tak většinou nemáte šanci hada dopředu spatřit. Bohužel ani on vás. A tak jsem ho už dvakrát přejel. Nevím jak on dopadl, ale já v tom okamžiku měl chuť si nohy ze šlapek strčit až za uši.

Při cestě kolem Smědavské hory v Jizerkách jsem loni na jaře takhle předjel na kole dvě pěší turistky. Kochám se přírodou a najednou periferně zaregistruji pohyb na cestě těsně vedle kola. Dobrzdím asi o 10 metrů dál a hned je mi jasné o co jde. Kolo rychle na cestu, vytáhnout mobila, rychle zpátky a udělat foto, než zdrhne. Krásně vybarvená, na fotce vypadá velká, ale byla tak 25 cm dlouhá. Stihl jsem jentaktak udělat dvě fotky a už mizela v trávě. Ale pokud by se bývala byla nehnula, tak bych si jí z kola vůbec nevšiml. Tak byla malá a tak splývala se šotolinovou cestou. Tak tady ta kráska je.

Mezitím mě dohonily ony dvě turistky. „To tedy muselo být něco extra,“ říká první z nich. „Zmije,“ odvětím v klidu. To ale vedlo druhou z turistek, že poděšeně a okamžitě odskočila od travnatého příkopu. Přičemž zmije už musela být bůhví kde.

„V Jizerkách jich je prý hodně,“ říká zase první z nich, když jí ukazuji fotku v mobilu.

„Tak to se říká už padesát let,“ odpovídám, „ale potkat ji, je pravděpodobné skoro jako výhra v loterii,“ dodávám.

Tak vám v přírodě také přeji hodně štěstí a fakt se jich nebojte.

Autor: Tomáš Flaška | neděle 3.3.2024 6:49 | karma článku: 28,68 | přečteno: 756x

Tomáš Flaška

Tomu už šplouchá na maják, že ANO?

Tak jsme se jako děti vyjadřovali o někom, komu jsme chtěli naznačit, že jeho úvahy jsou, mírně řečeno, naprosto mimo mísu. Platí to i dnes ve světě vrcholové politiky.

25.4.2024 v 13:32 | Karma: 41,53 | Přečteno: 3198x | Diskuse| Politika

Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků

ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.

19.4.2024 v 9:49 | Karma: 26,11 | Přečteno: 765x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat

Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.

15.4.2024 v 17:19 | Karma: 26,01 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Ekonomika

Tomáš Flaška

Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu

V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.

15.4.2024 v 4:44 | Karma: 13,72 | Přečteno: 351x | Diskuse| Cestování

Tomáš Flaška

Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši

Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?

10.4.2024 v 12:58 | Karma: 43,27 | Přečteno: 6517x | Diskuse| Ekonomika

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.