Zelení automobiloví vyžírci

27. 03. 2017 12:25:42
Protimluv? Ne, to je bohužel realita v přímém přenosu. Jinak nelze veškeré dění kolem tzv. aféry Dieselgate nazvat.

Krátké shrnutí. Koncern Volkswagen (VW) byl v USA načapán, jak upravoval software řídících jednotek svých motorů, aby emise odpovídaly normě při měření, ale v reálném provozu se motor choval jinak.

Ani se jinak chovat nemohl. Ty normy se totiž už blíží k hranici fyzikálních zákonů. Postupem času se přichází na to, že podobně se choval Fiat, Peugeot ... , naprosto logické.

A už zde máme typického vyžírku říše konzumu. Po automobilce vymáhá odškodnění. Začalo to v USA, postupuje to do některých zemí západní Evropy a už se chystají právníci i u nás. A za co chtějí odškodné?

Podle tohoto vypadá typický zákazník, jdoucí si koupit auto, asi takto.

"Dobrý den, já jsem přesvědčený ochránce přírody. Když se stavěla dálnice Českým středohořím, tak jsem se i přivazoval ke stromům. Chci si koupit velice, ale převelice, ekologicky šetrné auto. Jediné, co mě zajímá, je model s nejnižším CO2. Co mi nabídnete?"

Jistě ji hned položí prodavači. Ten zalapá po dechu, ale nedá to na sobě znát. A nabídne elektroauto, popřípadě auto s hybridním pohonem.

"Ano, velice zajímavé. Ale já přeci jen nemám tolik peněz (tím myslí že investice do ekologie mají i v jeho případě své meze) a proto bych radši nějaké auto s dieselovým pohonem. Jeho provoz je totiž levnější, než auta s pohonem benzinovým (tady už jde ekologie úplně stranou)."

Z autosalonu nakonec odjede s nejnovějším modelem auta s dieselovým motorem, kde ho nakonec zajímala jen udávaná spotřeba. To ostatní bylo jen naoko.

A teď se dozvěděl, že ty emise CO2 neodpovídají uváděným hodnotám, tak opět zavítá v doprovodu právníka do autosalonu.

"Jsem velice zklamán a rozčarován. Byl jsem podveden! To vás přijde draho."

Jak uvědomělý ekolog! Každý motorista, jistě.

Ale upřímně, ten správný ekolog si auto nepořídí. Možná elektrické. Takže všichni ti, co se chtějí soudit, jsou opravdu jen vyžírky, kteří se snaží vytřískat nějaké peníze za nic. Fuj!

Jediné co mi u aut vadí, je rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou. Teď nemyslím, co stojí v katalogu a za co skutečně jezdíte. Metodika měření je prostě daná a v reálu se k tomu jen přiblížíte. To chápu. Všichni výrobci musí mít jednotné měření. Pak má zákazník možnost srovnání.

Ale já myslím něco jiného. Určitě to všichni znáte - palubní počítač ukazuje nějakou průměrnou spotřebu, tak si spočítáte, kolik se do nádrže vejde při tankování benzínu a najednou se u pumpy divíte, že tam nateklo o pár litrů víc. To je naprosto běžné.

Konkrétně u nových vozidel koncernu VW lze napojit na auto počítač a pomocí příslušného softwaru a kabelu ten údaj upravit. V mém případě to byla 4% a teď už mi údaj z palubního počítače naprosto koresponduje s tankováním. Ale toto nezvládne každý, ale především musí to být? To to nelze udělat rovnou z výroby? Zdůrazňuji, že už čtvrté auto se mi takto chová. Tak tady bych prostor pro odškodnění viděl.

Další nešvar je tachometr. Ukazuje vždy víc, než skutečně jedete. Rozdíl činí 4-7%. Opět bez výjimky. Porovnejte si někdy rychlost na tachometru s rychlostí změřenou třeba mobilním telefonem pomocí GPS. Rozdíl zaznamenáte. Zákonodárci mají prostě na mysli naše blaho a závodivý evropský řidič má mít dojem, že jede rychleji než je skutečnost. Tady to už v softwaru auta upravit nejde. Zajímavé je, že když jsme si v Americe půjčili auto, tak tam údaj tachometru naprosto přesně korespondoval s GPS. Dobrá víme o tom, a víme tudíž, že podle tachometru není potřeba jezdit, stačí mít před sebou jakýkoliv přístroj GPS a podle něj se řídit. A kdo už dnes nemá v držáku před sebou mobil nebo navigaci?

Ale vraťme se k tomu odškodnění za emise CO2. Jsem přesvědčen o tom, že 90% zákazníků automobilek vůbec nikdy nějaké emise neřešilo. Z těch zbylých 10% jich určitě většina ani netuší, proč zrovna CO2, v čem je škodlivé a proč ne třeba pevné částice, či jiné škodliviny. A to zbylé % zákazníků si koupilo elektromobil nebo šlapací autíčko. Ale mnoho desítek % z nich teď bude vymáhat odškodné. Já být tou automobilkou, tak si je dám na černou listinu a příště jim prodám auto jedině proti podpisu, že za nic neodpovídá. Podobně, jako když si instalujete software do počítače. Kdo čte ty licenční podmínky? A ti ovčani, co se teď snaží zahojit, si to auto stejně koupí, a je jedno za jakých podmínek.

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 27.3.2017 12:25 | karma článku: 35.24 | přečteno: 1390x

Další články blogera

Tomáš Flaška

Někdo tady lže

Prezident Pavel svolal schůzku opozice a koalice ohledně důchodové reformy. Záslužný čin. Nepamatuji, že by některý z jeho dvou předchůdců zkusil něco podobného. A o tom má prezidentská funkce být.

29.3.2024 v 9:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Tomáš Flaška

Tak si ty ruské volby shrňme

A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.

19.3.2024 v 7:04 | Karma článku: 40.31 | Přečteno: 3009 | Diskuse

Tomáš Flaška

My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole

Je nám těmi správnými vlasteneckými silami vštěpováno, že se pořád před někým hrbíme a že to není nutné. Sklapli jsme podpatky v roce 1939 před Němci a pak v roce 1968 před Rusy.

14.3.2024 v 16:57 | Karma článku: 39.98 | Přečteno: 3227 | Diskuse

Tomáš Flaška

Výbuch demokratické sopky a výron té správné východní demokracie

Reakce na článek Jiřího Jurčáka. Opraveny i pravopisné chyby. Ale to se u flastenců stává, to musíme omluvit.

13.3.2024 v 14:47 | Karma článku: 31.82 | Přečteno: 842 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Milan Smrž

Otevřený dopis k referendu o větrných turbínách v Líšťanech u Loun

Dne 22.března proběhlo v obci Líšťany na Lounsku referendum o výstavbě větrných elektráren. Jen třetina hlasovala pro. Doufejme, že občané za dva roky názor změní. Nebo budeme raději spoléhat na drahou jadernou energii?

24.3.2024 v 9:47 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 538 | Diskuse

Milan Smrž

Také jste proti Green Dealu?

Protesty zemědělců v Evropě i mnoho příspěvků na sociálních sitích nesou pečet protestu proti Green Dealu. Kdo tomu tleská?

3.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 21.26 | Přečteno: 6056 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Baterky, kam se podíváš

Poslední dekáda byla ve znamení obrovského nárůstu výroby baterií, tedy lépe řečeno, akumulátorů. Připadá mi to jako druhá elektrifikace. Na baterie bude po čase zřejmě všechno.

3.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 342 | Diskuse

Petr Hariprasad Hajič

Tak co hoši a holkiíí, jakxte na tom s tem vodíkem?

Zelená vodíková produkce je další dílek do dekarbonizační skládačky udržitelného rozvoje. Byla jen otázka času, kdy na vodík dojde v praxi a loni nastala úplná exploze publicity. Toto třaskavé téma stojí za pozornost.

1.3.2024 v 8:21 | Karma článku: 7.44 | Přečteno: 293 | Diskuse

Vašek Brynda

Co je eko kůže a proč je pravá kůže ekologičtější?

Není to tak dávno, kdy se na trhu objevily pojmy, jako je eko kůže a veganská kůže. Mnoho lidí znejistělo a začalo považovat pravou kůži za neekologickou, a naopak slepě opěvovat tyto nové materiály. Jak je to ale skutečně?

19.2.2024 v 13:03 | Karma článku: 22.75 | Přečteno: 436 | Diskuse
Počet článků 1303 Celková karma 36.00 Průměrná čtenost 3014

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...