Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P11a67v64e19l 14M40a60k82o21v88e53c 8398385251

Karma! Přesný popis historické skutečnosti. Ještě by to chtělo dodat zmiňovaný formulář "Celní a devizové prohlášení" který se musel vyplňovat i při cestě do "spřátelené socialistické ciziny"... Já osobně jsem žádal o devizový příslib opakovaně asi 15 let a ani jednou jsem jej nedostal (ani v roce 1989)... A to jsem byl v letech 1980-1989 členem KSČ... Někteří nestraníci a dokonce někteří disidenti dostávali devizový příslib a výjezdní doložku opakovaně...Historie není černobílá...

+1/0
30.3.2017 11:08

J85a41k36u47b 11K13n86e93c34h85t89o27v79s77k81ý 3750416731732

Kolega přešel do západního Berlína jen na pas v roce 1984. Celníci jej zkonttrolovali a mohl projít.

0/−3
28.3.2017 23:25

T82e92r86e60z81a 32H67a72j72k39o42v98a 5607562144600

A zed taky neexistovala.

0/0
29.3.2017 19:05
Foto

P76a89v28e44l 62M15a24k73o39v32e23c 8228795141

To znám... dávali to v kině..."Muž který prochází zdí"...:-)

0/0
30.3.2017 11:09

O23t22a 64K64i41n92c 6539758652786

Ještě mám doma schovaný starý pas mojí maminky, která už řadu let nežije. S tátou chtěli jet v září roku 1969 do Benátek, dostali nový pas s výjezdní doložkou, na které bylo razítko "neplatné". Já jsem byl v roce 1969 (těsně před Husákovým omezením cest na západ) s učňovskou školou na tzv. bezdevizovém výměnném zájezdu. O devizový příslib jsem potom žádal několikrát, až do roku 1980 bez úspěchu. V roce 1980 mi pomohla matka jednoho kamaráda získat za úplatek sehnat sice krácený, ale přece devizový příslib, takže jsem měl možnost procestovat rakouské a švýcarské Alpy. Po návratu jsem dostal v práci k vyplnění dotazník, zda jsem na své cestě přišel do styku s cizincem a důvod styku. Vzhledem k tomu, že jsem v dotazníku uvedl, že ano a jako důvod styku sexuální, měl jsem u zaměstnavatele už potom jen neustálé problémy ze strany kádrovky. Do zahraničí mimo státy tehdejšího bloku RVHP jsem se dostal až po listopadu 1989.

Za blog máte ode mne karmu.

+4/0
28.3.2017 22:36

T44e23r30e93z53a 89H66a33j72k30o98v51a 5557392304870

K tomu se mohu pripojit, taky jsem mela vyrizenou cestu v roce 1969 do Italie a pak prislo zamitnuti.

+1/0
29.3.2017 19:06

O72t86a 51K10i53n60c 6929348142856

Škoda, že v diskuzi nelze posílat skenované dokumenty. Ale dost mladých lidí tomu nevěří, protože to nezažili, což jim nelze vyčítat. Potom je tady druhá skupina lidí, s nimiž je to už horší, naštěstí jich není tolik, ti tvrdí, že si pan Flaska trochu přisadil nebo, že byl rohlík za 25 haléřů apod., ale již nenapíšou, jak žalostné byly platy.

0/0
31.3.2017 23:17

G48e90o48r28g 82K45o52m77b83e69r10e52c 9444781326541

buzerace to byla ale pan Flaska si opet trochu privsadil. Na devizak mi stacilo razitko sefovy druzstva a klikyhak od ni. Otazka max 10ti minut. Na vyjezdni dolozku to same. Pred odjezdem se muselo na takzvane pouceni jak by se mel clovek venku chovat coz vzdy odbyla slovy. Jak se mas chovat snad vis tak padej.

Pravda, vim od znamych ze ve vetsich firmach jim to musel podepsat kazdej kdo mel kamsi diru. Ale vse bylo o lidech. Bud jste narazili na blbce nebo jste to meli obdobne jako ja.

S devizovym prislibem mel stesti ten kdo mel pribuznyho nebo hodne znamyho na bance. Pak se dalo jezdit rok co rok. Kdo mel prislib tak z 90% dostal i tu zelenou cumkartu.

Bylo to spis o penezich, kdo je mel jezdil kazdej nebo kazdej druhej rok. Vzdy se nekde nasla nejaka tlacenka/znamost/doporuceni. A taky zazebrat o vizum se muselo. Ale to uz byla formalita.

0/−7
28.3.2017 22:03
Foto

J55a40r17o23m69í19r 35P21e15t80ř87í23k 6774901629378

Prakticky nikdy s panem Flaškou nesouhlasím.

Ale tentokrát má pravdu on a ne Vy, jelikož jsem žádal o devizový příslib celá osmdesátá léta a vše končilo u ZO KSČ.

Proto to mínus.

Poprvé jsem se na západ podíval až 26.listopadu 1989.

+1/0
28.3.2017 22:34
Foto

P69a48v14e28l 42M34a11k25o15v13e60c 8458275721

Pravdu mají oba...všude to fungovalo troch jinak...

Já jsem taky vycestoval na západ (do Rakouska) až v prosinci 1989...

0/0
30.3.2017 11:14

L44u16m30í30r 15V46i92t95h71a 2777817236172

Jako student mechanizační fakulty jsem jezdíval o prázdninách do traktorky na žně. Jeden rok jsme měli jet do Hevlína (myslím, že tam, už se nepamatuju přesně) sekat mezi dráty do hraničního pásma. Museli jsme projít úplně stejným kolečkem, jako kdybychom jeli na západ, Tenkrát však soudruzi z kontrarozvědky na mě něco měli, jak jsem se dozvěděl od politruka na vojně, takže mezi dráty nepustili nejen mě, ale pro jistou ani mé spolužáky, kteří tam jezdili se mnou, a dokonce ani další kombajnéry z té traktorky (STS Český Brod). Takže tam nakonec musela jet úplně jiná plechová kavalerie :-). Rok 1985.

+1/0
29.3.2017 12:07

T77e64r63e64z15a 78H46a25j74k39o28v35a 5237162154970

Uzasny system, tak nemeli posekano. Tomu ;-Drikam soudruzska vyhra.

0/0
29.3.2017 19:10

T63e15r74e75z86a 17H53a17j57k69o56v89a 5757512414500

No tak ja jsem za studii musela mit podpisu asi 10, uz jsem - dikybohu- zapomela a to jeste pred podani zadosti . Samozrejme, ze nepodepsali, nejaky studijni obor nebo KSc , nebo to byli SSM vudcove.

0/0
29.3.2017 19:08
Foto

J60a21n 93Ř46e50h48á95č39e48k 7360296411895

Mám podobné vzpomínky. Buzerace non plus ultra. R^

+4/0
28.3.2017 18:48

T11e79r33e86z90a 73H23a75j48k40o89v56a 5207572574180

A pocit studu jako pridavek.

+1/0
29.3.2017 19:10

M88a34r97t86i86n84a 62M94o20u60d23r66á 7770453486809

Ještě tam byl jeden wopruz - šeky místo hotovosti při cestě do zemí Východního bloku. To pak jeden trčel před směnárnou v Budapešti a počítal minuty, kdy si je konečně rozmění.

Ten devizák s doložkou byl potřeba i do obyčejné Jugoslávie, což nebyl západ.

+3/0
28.3.2017 17:10
Foto

M34a74r66t67i76n 65B88r60a67u37n 2834717621569

Pro Jugoslávii platila jiná pravidla. A z pohledu tehdejší zločinecké vlády byla Jugoslávie západem

+6/0
28.3.2017 18:53

I92v38a47n 81M39a46r93e42k 6124248932

A jak se "cestuje" dnes ? Po něžné p.Flaško , jsem byl x-krát na dovolené v nádherné Kalábrii a párkrát na Sicilii-Mesina-Taormina-Marina di Portorosa . Jinam mě to netáhlo. Dnes mohu na obě dvě destinace zapomenout, jsou tam jiní "cestovatelé", kteří navíc v pohodě "cestují" bez "devízového příslibu" napříč celou EU . Takže na nějaké cestování po okolních i vzdálenějších státech mě přešla chuť. Mám dojem , že jsme tam kde jsme byli, navíc se pomalu ale jistě stáváme rukojmími ve vlastní zemi a v Evropě též . Kdo za to může? Odpovězte si sám . R^ [>-]

0/−8
28.3.2017 16:21
Foto

T70o90m79á22š 98F19l69a94š51k75a 5845815896491

Teď nevím jestli si děláte legraci nebo to myslíte vážně. Ale asi to druhé a pak jste jen k politování.

+13/0
28.3.2017 16:27

I21v68a19n 36M29a57r77e32k 6564148292

Legraci p.Flaško ? Ani náhodou .A který stát na západ od nás mi doporučíte k bezpečnému pobytu a dovolené ? Německo, Francii, Itálii, Španělsko, Švédsko,Británii či Belgii, a nebo státy severní Afriky a Turecko ? ? ? Takže k bezpečnému pobytu zůstaly jen východní státy bývalého soc. bloku Polsko,Maďarsko, Slovensko, Rumunsko a snad i Bulharsko (jaká ironie,že?) , jenže kdo ví jak dlouho ? Srandu si rozhodně nedělám , na to jsou zde jiní.

A propos, dovolenou letos strávím na Slovensku, nemíním si ji ničím a nikým komplikovat R^

+2/−4
28.3.2017 20:02
Foto

T37o40m62á18š 43F40l42a63š53k82a 5935975796541

Jsem rád, že jste potvrdil, že to myslíte vážně. Já si to myslel. Myslím, že paní Majová o pár vláken níže to vysvětlila víc než dostatečně. I když u vás si nejsem jist, že to pochopíte.

+7/0
28.3.2017 20:08
Foto

J37a74r12o67m14í26r 52P65e91t89ř34í34k 6334751939468

Nevím, jaké je to v Itálii nyní, už jsem tam snad 10 let nebyl, ale už před více než 20 lety na pláži neustále obtěžovali prodejci suvenýrů z Afriky.

Ale v jiných zemích středomoří jsem to nezažil.

V Tunisku měli dokonce problémy na pláži místní obyvatelé, protože je neustále kontrolovala plážová policie.

0/0
28.3.2017 16:44
Foto

J92a67n32a 18M79a80j39o42v43á 4415542486353

Tak to, že vás přešla chuť je vaše věc. Není důvod, aby kvůli vašemu rozhodnutí nemohl cestovat ten, kdo chce. Třeba mé dcery. Nebo já, která by devizový příslib nejspíš nedostala.

+7/0
28.3.2017 19:07
Foto

T95o38m73á21š 55F74l30a12š30k88a 5985125846731

Jenže tohle pan Marek nikdy nepochopí. To je asi marné. Proto jsem mu to radši ani nerozebíral. Ztráta času. Vám díky za námahu.

+4/0
28.3.2017 19:56
Foto

J70a27n19a 15M18a87j58o45v11á 4395562456563

Víte, já byla hubatá středoškolačka, co odmítla podepsat jakési podpisové archy o umístění jakýchsi zbraní kdesi a byl z toho celoškolský malér (a já byla jen naštvaná, že mám kluka na vojně kdesi v horních p.delovicích).

Třídní brečela a do maturity mi nemohla přijít na jméno a ač už byla doba volnější, doporučení na školu, kam jsem chtěla jít, jsem nedostala...(a dostudovala až o mnoho let později). Tak si o tehdejší době myslím své.

Za pár dní moje dcera odlétá do Dánska. Upřímně? Neletí tam za velkým putováním, prostě vyráží za kámoškou na prodloužený víkend. O něčem takovém se nám ani nezdálo a oni to už berou naprosto samozřejmě a to je skvělé.

No a my jsme s manželem včera přemýšleli, kam vyrazit na podzímní cestu. Že by konečně ta Barcelona??? A pojede můj nejoblíbenější manžel opravdu na kongres kamsi za oceán?? Nic z toho nevíme. Ale je skvělé, že se cokoliv z toho může stát.

+8/0
28.3.2017 20:23
Foto

T93o72m35á70š 84F96l26a65š93k94a 5595225296291

To je přesné. Pár dnů volno, tak jsme si se ženou udělali prodloužený víkend v Benátkách. Rozhodnutí ze dne na den. Dříve nemyslitelné. Ale právě proto, že si to někteří nemohli dovolit, nebo usoudili, že je to nevhodné, tak to zakazovali všem. A to je přesně uvažování pana Marka a jemu podobných.

+6/0
28.3.2017 20:33

I26v90a47n 43M19a76r95e64k 6704258322

Ano ,uvažuji o současnosti a aktuálním dění p.Flaško, nemíním se někde nervačit , jestli můj výlet dopadne dobře, a nebo ne , na to nejsem stavěný . Ale Vám v podobných aktivitách přeci nikdo nebrání, Já jsem si své v cizině užil ve vší spokojenosti ale jak se říká "čo bolo ,to bolo" vypadá to tak , že ta pohoda tehdy je nenávratně pryč, a o tom to je . Mějte se R^

0/0
28.3.2017 20:45

I40v47a46n 92M72a80r97e38k 6724178562

A propos , v Benátkách jsem byl též, ale Taormině na Sicilii se tedy nevyrovnají, např ten pohled z římského amfiteátru na doutnající Etnu která tvoří vzdálenou kulisu jeviště se nic nevyrovná . R^ V

0/0
28.3.2017 20:48
Foto

T63o37m27á86š 57F15l33a23š54k95a 5685385296191

Pane Marku jezděte si kam chcete, ale nevnucujte svůj názor ostatním. Když se bojíte Itálie, vaše věc. A proto jste k politování. A pokud se chcete vytahovat, kde jste všude byl, tak si přečtěte třeba toto:

http://cestovani.idnes.cz/cesta-az-ke-krateru-etny-zadarmo-jen-vedet-jak-na-to-f8i-/kolem-sveta.aspx?c=A080405_212633_igsvet_skr

+3/0
28.3.2017 20:52

I90v23a36n 78M97a18r63e55k 6614578852

Omlouvám se p.Flaško, já o Taormině, Vy o Benátkách, tak jaké vychloubání?

Na Etnu jsem se chtěl vydat též, ale byl to výlet na tři dny, tak jsem to vzdal , za to jsem se od nuly (od moře) vyškrábal na horu Maratea, kde je jedna z největších soch J.Krista v Evropě a největší italský klášter, ale nechlubím se tím , to jen tak. R^

0/0
28.3.2017 21:29
Foto

J28a56r12o85m40í30r 90P53e82t89ř79í80k 6594191179658

Pane Marku,

tady Vám musím oponovat, protože článek je o tom, že na Západ směli pouze vyvolení se souhlasem KSČ a nevyvolení svobodně cestovat nesměli.

Článek není o tom, kam jezdíme nyní a zda se nám chce či nechce cestovat, či kam se bojíme cestovat.

Zásadní rozdíl je ten, že nyní můžeme cestovat kam chceme a kam si troufneme (snad s výjimkou Islámského státu).

+6/0
28.3.2017 22:42

I90v19a93n 43M78a17r73e63k 6894848112

Nemám rád "mantinely" p.Petříku, a klapky na očích též ne, komár jsme nebyl , ale za nich jsem nějakým "omylem" zabloudil bez povolení s nákl. vlakem do maďarské Rajky. Maďarští celníci přišli na to , že nemáme služební vstupky do tamní stanice, tak jsme museli i s mým pomocníkem z mašiny dolů a za trest šest hodin "drevo píliť" , než nás pustili zpět. Rád na to vzpomínám, tehdy byla aspoň sranda ,a . . . . . . . . "podívali jsme se načerno do "ciziny" . R^

+1/0
29.3.2017 12:55
Foto

J92a19n48a 98M81a65j38o70v85á 4755202686643

Ale to byl hezký trest, takové by se dneska mnohdy taky hodily :-). (ne při překročení hranic :-)). Jeden si to zapamatuje a ještě přiloží ruku k dílu :-))

0/0
29.3.2017 19:39

T47e46r74e36z10a 43H55a29j88k10o97v64a 5517622514490

Ja jsem se dostala do ciziny, bylo to hodne davno, a muj sokujici pocit byl, ze si mohu treba odpoledne prejet sousedni hranice.

Mela jsem v hlave a v tele neskutecny chaos. Temer jsem to z duvodu psychiky odmitla. Nemohla jsem uverit.

0/0
29.3.2017 19:14
Foto

J48i38ř32í 50H45e89r60m72á50n79e98k 4926792452780

Autor asi utrpěl dočasnou ztrátu zraky. Nikdo nikdy nepsal, a já už vůbec ne, že do západního státu bylo možné se dostat bez výjezdní doložky. To dokázali pouze Mašínové a několik stovek dalších.

Ale, nikde také nebylo psáno, že tu doložku nešlo na trase Ost Berlin - West Berlin použít opakovaně.

Já se také občas seknu. To každý. Ale diskuze na toto téma již proběhla a je s podivem, že si autor ještě nedokázal ověřit zkutečnost.

Mimochodem, tyto nové doložky, tištěné OCR písmem (ví ještě někdo, co to bylo?) se při návratu do ČSSR odevzdávaly a sloužily ke kontrole návratů.

Nebylo tedy možné, aby je orgány NDR při prvním průjezdu zadržovaly nebo znehodnocovaly.

0/0
28.3.2017 15:01
Foto

J24i98ř35í 77H41e70r97m37á88n51e54k 4726302482110

Samozřejmě "skutečnost" a ne zkušenost.

0/0
28.3.2017 15:07
Foto

T26o24m75á28š 46F37l80a45š24k11a 5565245626581

A jéjé agent (nemyšleno hanlivě, ale jako konstatování skutečnosti) se ozval. Ano, byly vícenásobné výjezdní doložky. Měly tuším růžovou barvu na rozdíl od zelených pro obyčejné smrtelníky. A na ty růžové dosáhli jen prověřené kádry. A je vidět že vy o tom něco víte, když jste ji vlastnil. A kde se píše že orgány NDR výjezdní doložku zadržovaly nebo znehodnocovaly? Úroveň vašeho příspěvku neodpovídá ani tak vašemu věku, jako spíše vaší dřívější a možná i dnešní funkci.

+7/0
28.3.2017 15:38

T62e56r36e19z64a 28H49a52j37k72o18v77a 5407942604930

To slysim poprove, u mne se zadne opkovani od detskych prazdnin v zahranici nekonalo.

0/0
29.3.2017 19:18

Z44d86e52n12ě77k 81J78a13n26s41a 9868274899630

.....R^R^ .... dnes už jsem to někde - pod jiným článkem napsal: Je vždy dobré si tyto ,,detaily" připomenout !!

+5/−1
28.3.2017 13:08

K39a24r82e74l 39B87e97d46ř21i83c81h 7763703483541

S "devizákem" nemáte pravdu. S tím se zaměstnavatel "neobíhal".

Samotný devizák nebyl zásadní problém. O něm v podstatě rozhodovala SBČS a jako vše, se dalo vyřešit přes "známé".

Problém byla výjezdní doložka. Sem už vstupovala státní moc. Znal jsem lidi, kteří bez problémů dostali "devizák", ale nedostali výjezdní doložku.

+3/−3
28.3.2017 10:51

V38l58a50d50i62m16í21r 37H19r56u83b73ý 4567153474869

A když jste neměl známé?

+4/−1
28.3.2017 11:12
Foto

J62a34r47o19m77í63r 56P30e30t16ř46í50k 6404281959158

Devizák jsem si vyzvedl v bance, poté šel ke svému nadřízenému, který musel napsat vyjádření a poté toto putovalo na ZO KSČ.

A tam se nad vším zavřela voda...

Takže k výjezdní doložce jsem se nedostal. A to jsem o devizák žádal téměř celá osmdesátá léta.

0/0
28.3.2017 12:34
Foto

T17o64m70á13š 37F76l48a10š32k12a 5555645826131

Nesouhlasím s vámi. Už na vlastní žádosti o devizák muselo být razítko školy a u mých rodičů zaměstnavatele. Ostatně ta rubrika je vidět i na tom přiloženém scanu. A stojí to tam i v poučení.

+2/0
28.3.2017 15:40
Foto

J33a89r16o46m94í24r 46P11e45t60ř94í92k 6294411109748

Ale vždyť to píši.

V bance jsem si vyzvedl formulář devizáku, požádal svého přímého nadřízeného o vyjádření, ten to potom zanesl na ZO KSČ , který rozhodoval o tom razítku - tedy schválení ZO KSČ za zaměstnavatele se kterým se potom šlo do banky.

Já jen uvádím na svém příkladě, že jsem nedostal to razítko od zaměstnavatele o kterém rozhodovala ZO KSČ. Takže moje cesta s nepotvrzenou žádostí od zaměstnavatele (ZO KSČ) by byla zbytečná.

0/0
28.3.2017 16:31
Foto

T86o77m37á87š 68F48l49a75š83k34a 5575975186541

Pane Petříku teď vážně a bez invektiv. Prostudujte si vlákno. Nereagoval jsem na vás ale pana Bedřicha.

0/0
28.3.2017 16:46
Foto

J60a10r64o47m12í22r 59P34e81t10ř89í70k 6634351519428

Pardon, tak to se omlouvám.

Přehlédl jsem to.

0/0
28.3.2017 18:03

J82a28r67a 32R37a68n85k 1551256649501

Prispevky se spatne zarazuji. Autorovi karma, rodice nesmeli ani na "Vychod", takze v 68. neverili, ze by se neco melo zlepsit a odjeli, zaplat Pan Buh:-)

+1/0
29.3.2017 4:41
Foto

M65a69r21t89i88n 12B37r15a43u92n 2644937971619

Pane Flaško, už jsem to psal mnohokrát, vlákna se často nezobrazují tak jak by měly a jsou nepřehledná. Například můj komentář k výroku pana Bedřicha se objevil až dole, takže tentokrát panu Petříkovi křivdíte.

+1/0
28.3.2017 18:57
Foto

M36a53r54t87i77n 77B85r49a41u90n 2744787491329

Ale obíhal. Podívejte se na formulář, máte to tam přímo napsáno, souhlas zaměstnavatele s cestou.

+4/0
28.3.2017 18:55

O32t41a 78K90i86n57c 6199678212876

Omylem jsem dal plus. Už k žádosti o devizák jste musel mít souhlas zaměstnavatele.

0/0
28.3.2017 22:51



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.