Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J59a55r71o94m47í68r 91H16l89u69b31e48k 2326670724731

Ano, kapacita zdrojů a rozvodných soustav, to jaksi současným vizionářům uniká, a to jste ještě nezapočetl ztráty. Půl miliónu elektromobilů by u nás způsobilo celostátní blackout. Je to jen odhad, asi by jich stačilo mnohem méně. Dávám karmu.

+11/−1
doporučit
28.8.2017 15:32

M61i37c62h11a50l 29Z43á63k82o44u97c65k53ý 2654864901581

Za článek karma. Super práce! Bohužel, tohle si někteří nepřečtou a budou stále valit další nesmysly ohledně elektroaut. Dalo by se ale napsat více:

1) Výroba baterií, těžba kovů, životnost, recyklace. Vše započíst do cyklu spotřeby automobilu. Vše, od těžby až po recyklaci, včetně výroby el. energie. Jak si pak elektroauta povedou. Tím se nikdo nechlubí.

2) Další věcí infrastruktura, vybudování.

3) Pokrytí špičky odběru

4) Bezpečnost

5) Dále prostě fyziku neošálíte, tu mrtvou hmotu si taháte pořád. Optimalizovat po stránce hmotnosti (a aerodynamiky) se dají všechna auta, jen je to ale prodražuje. To se dostáváme:

6) Konkurenceschopnost: jen díky dotacím a úlevám, nastavit rovné podmínky pro všechny.

Jediným řešením je, aby se tomuto problému věnovali odborníci, ne úředníci. Ne zelení a jiné "mozky". A oni se tomu v rámci automobilek věnují. Výsledky známe.

S pozdravem

MZ

+8/0
doporučit
28.8.2017 11:37

P12e70t52r 83Š31i60r68o43k23ý 4451783937

Masová elektromobilita naráží na fyzikální zákony a jejich limity, Vaše argumenty v článku i v diskusi jsou správné a bohužel zůstanou nepochopeny těmi, kdo považují přírodní zákony za politikum. Systémově by mohly fungovat leda trolejové elektromobily, ale to už jsme někde jinde.

+9/−1
doporučit
28.8.2017 14:43
Foto

J24a25r66o17m33í49r 20Š19i37š79a 3390223181227

no nevím Tomáši, před pár lety nikdo nevěděl co to je elektrokolo...jestli ještě předloni se na něm dalo ujet 50 km...dnes to je jednou tolik...adyž dojde...přineš sew kdekoliv na zásuvku, dáš pivko a valíš dál.:-)

+5/−1
doporučit
28.8.2017 12:57

V13á69c36l62a33v 81V39a88n29ě96k 3302895402767

Dobrý den , hezky napsáno ---> jen veškeré dojezdy se berou v době kdy není potřeba topení a klimatizace , el auto je blbost . Dokonce ani Bursík ho nemá

+4/0
doporučit
28.8.2017 16:10

R93a66d37e82k 63J68a67r28o41š 4577298260766

Budoucnost mají hybridní automobily a městské minielektromobily...

+3/0
doporučit
28.8.2017 13:22

M81i30c32h40a39l 75T18r57i97s17k60a 2220957642357

V ulici mame aktivni soudruzku, ktera zasadne jezdi elektromobilem. Vycita mi, ze znecistuji ovzdusi protoze jezdim vozem z r. 1966. Mohl bych s ni dlouze diskutovat o tem, z ceho se vyrabi elektricka energie, jak nakladna je vyroba baterii, jak dobyvani surovin nutnych k vyrobe baterii plundruje Afriku, ze muj stary kram jezdi spolehlive 50 let a dalsich 50 klidne muze, jeji elektricky kram vydrzi mozna desetinu. Usmeji se mavnu rukou a myslim si sve. S komunisty se take nebavim.

+2/0
doporučit
29.8.2017 3:33
Foto

M95i68r85o43s19l43a25v 69M51a55c57e48k 5541835380772

Cestování vlakem není možné, neboť z vagónu při vyšší rychlosti unikne vzduch a cestující by se udusili, tvrdili ve své době renomovaní profesoři a dokazovali to fyzikálními poučkami.

+2/0
doporučit
28.8.2017 14:50

T42o17m14á57š 67D95v66o89ř23á31k 6287955593757

Nesouhlasím, i když jsem také kategoricky proti politickému protlačování elektromobilů "shora", dotacím nebo naopak extrémnímu danění aut se spalovacími motory.

Jistě, masový přechod na elektromobily není možný v průběhu několika příštích let, ale co bude za 20 let, to už neví nikdo. Hlášky o tom, že masová elektromobilita je "fyzikální nesmysl" jsou mimo realitu.

Průměrné auto najede asi 15.000 km ročně, tj. asi 41 km denně. To znamená v závislosti na typu elektroauta asi 5-7.5 kWh (rozpětí VW e-up vs. Tesla model S). Při 5 milionech aut registrovaných v ČR to je nějakých 25-38 GWh denně, přičemž denní produkce Temelína je 48 GWh. Takže při současných rezervách ve výrobě elektřiny to není žádný nepřekonatelný nápor pro výrobu, a to dokonce ani při koncentrování celé spotřeby do 12 hodin "večer a v noci".

Nabíjení před panelákem - jestliže se bavíme o parkovišti pro řekněme 100 aut, tak bude denně potřeba dobít 500-750 kWh. To je asi 21-31 kWh za hodinu, tedy se bavíme o potřebě cca 30 kW přípojky. To není nic, na co by panelák se 100 domácnostmi nebyl dimenzován (bavíme se o 300 W na domácnost). Zástrček může být klidně 50 rozvedených z 10-15 drobných stojanů. Ano, tohle nebude zadarmo, ale pořád to bude levnější sranda než třeba zateplení stejně velkého paneláku.

S dobíjením na dálnicích bude větší problém, dlouhé cesty jsou zatím asi největší slabinou elektromobilů. Ale zase - ta nabíjená auta mohou parkovat blízko vedle sebe, nemusí stát každé vedle masivního stojanu se třemi typy paliv. A opravdu jsem si nevšiml, že by se zrovna u předražených dálničních pump tvořily fronty. To spíš u těch levných, mimo dálnice.

A především, pokud se chceme opravdu bavit o masovém přesunu k čistým elektromobilům, tak se bavíme o časovém rozmezí 20 - 30 let...

+2/−2
doporučit
28.8.2017 15:18

J70a66r13o42m32í71r 71K85r16á43l 4650609794839

Máte pravdu. Tudy cesta nevede. Ti elektronadšenci by se měli spíše zaměřit jinam. MHD, zásobování měst, pošta, atd. Tam to význam má a ty nevýhody nejsou takový problém. Autobus lze dobít na konečné a řidič odjede s jiným, pošťák může přesednout, atd.

+1/0
doporučit
29.8.2017 21:26

B81e36d63ř72i68c38h 28D15v91o16ř66á98k 2122948296864

Samozřejmě má autor naprostou pravdu. V takové Číně mají veškeré technické předpoklady vyrábět elektroauta a také je vyrábějí. Jenže jde o malá vozítka s malou rychlostí i výkonem,kde navíc není problém nějakých časových ztrát při nabíjení.

Vodíkový pohon se již řeší pomocí nanotechnologií, kdy jde " mechanicky" oddělit z vody kyslík a vodík. Česky řečeno,čerpala by se do nádrže jen voda. Kyslík by se bral z ovzduší i z vody. Budoucnost mají pohybovadla pouze na jiných fyzikálních principech. Co to bude, zatím nevíme. Elektrická energie se musí vyrobit nějak"jinak" a nesmí být nutné velké záložní baterie. Ke gravitačnímu pohonu máme asi ještě dlouhou cestu.;-)

+1/0
doporučit
29.8.2017 10:06

J24a28r20o74m84i90r 44H21o61b65l16i56k 1105707915

Velmi jednoduchý výpočet - dnes se denně u pump vytočí x set tisíc litrů benzínu/nafty. V litru benzínu/nafty je ukryta jistá využitelná energie (hrubě spalné teplo krát účinnost spalovacího motoru). Tato energie vynásobená denní výtočí dá NUTNOU energii denně pro nahrazení spalovacích motorů elektroauty. Odhaduji, že až několik desítek atomových elektráren by tuto potřebu pokrylo jen pro malinkou Českou republiku. Tak co zelení, podpoříte masový rozvoj atomové energetiky?

+1/0
doporučit
29.8.2017 8:08
Foto

J17i25ř81í 18H86e67r55m36á31n57e65k 4746962742330

A ještě jedna historka ze života. Mám relativně silné auto, 4,5 litru, 210kW, automatika. A často si na křižovatkách dělám dětinskou a současně už i stařeckou radost tím, že vystřelím nejrychleji.

A někdy před dvěma týdny jsem jel Modřanskou a asi dvě auta přede mnou jela TESLA. A to, co na světlech předvedla, bylo k neuvěření. ani jsem se nepokusil jí konkurovat.

Nejrychlejší TESLA má lepší zrychlení než Porsche, Bugatti nebo Ferrari (nejrychlejší modely).

https://www.zive.cz/bleskovky/podivejte-se-jak-dokaze-elektromobil-tesla-model-sdiky-okamzitemu-zrychleni-ujet-pred-narazem-zezadu/sc-4-a-184988/default.aspx

+1/0
doporučit
29.8.2017 6:39

J69i75ř65í 29Z29á46ř50e14c97k90ý 5904518204125

Zapomněl jste na 2 věci :

1. účinnost nabíjení akumulátoru určitě není 100%

2. koeficient současnosti při nabíjení je určitě nižší než 1

A poznámka :

- už dlouho existují ventily a regulační prvky na vodík, jenomže jsou citelně dražší než ty běžné, např. na kyslík

- kromě vodíku je třaskavý i kyslík - celkově si myslím, že je to poměrně rizikový pohon z hlediska bezpečnosti

+1/0
doporučit
29.8.2017 1:46

J32a70r14o31s24l59a82v 29A86n42d29r67ý90s87e27k 6295254479469

Dobrý den pane Flaško, vašim výpočtům se nedá nic vytknout. Ale myslím, že malinko zanedbáváte ten faktor pokroku. Shodou okolností jsem dnes měl možnost se svézt po D1 s elektromobilem Tesla. Ona rychlonabíječka, která nabije za 10 minut vůz na cca 100km je v provozu v Humpolci, je jich tam celkově asi deset. Nabíjení nebude ten hlavní problém, než si dáte kafe máte nabito. Zajistit dostatek energie je pravda horší oříšek, ale i to pokrok ve výrobě a akumulaci energie jistě vyřeší. Neviděl bych v elektromobilech slepou uličku, spíš se podělí s nějakým dalším alternativním pohonem o místo na trhu, ale určitě nezajde na úbytě.To je můj názor (a zážitkem z jízdy v takovém voze, což bylo jak sci-fi, je ovlivněn pouze nepatrně :-)). Přeji hezký večer.

+1/0
doporučit
28.8.2017 22:49

L38a94d40i89s80l50a54v 66J20í82l27e95k 9252459332971

Na internetu jsem se dočetl následující:

Hlavním výrobcem elektromobilů je americká firma Tesla, kterou založil podnikatel Elon Musk. Loni vyrobila ve svém závodě v Kalifornii 84 tisíc vozů, většina z nich měla cenu nad 70 000 dolarů a díky tomu firma dosáhla obratu 7 miliard dolarů. Letos uvádí tato firma na trh Model 3, který by měl mít cenu 35 000 dolarů a měl by být cenově dostupný pro střední třídu. Zájem předčil očekávání, brzy firma získala objednávky na 400 tisíc vozů. Ačkoliv firma počítala s dalším rozšířením výroby, musela své záměry přehodnotit. Začátkem roku 2017 zahájila jednání o výstavbě nového závodu v Číně v oblasti Šanghaje, kde by se měly vyrábět vozy pro asijský trh. Krom toho oznámila, že připravuje výrobu dodávkového vozu a městského autobusu s elektropohonem [1]. Díky velkému zájmu o Model 3 firma oznámils, že připravuje výrobu Model Y crossover a Tesla Semi a uvažuje o výstavbě nových závodů v 10 až 20 lokalitách. Prvý obří závod se již dostavuje v Nevadě a budou se v něm vyrábět baterie pro všechna vozidla. Další tři obří závody se již také začínají stavět.

Koncem roku 2016 bylo v Německu asi 63 000 elektromobilů, rychle jich však přibývá a v r. 2025 by již měly mít 25% podíl. Jde jednak o hybridní pohony v několika variantách a jednak o čistě elektrický pohon s akumulátory. Výroby elektromobilů připravují i automobilky v dalších zemích. V Itálii se touto výrobou zabývá závod GMK Driveline v Bunecku.

Toto to povede k vyšší spotřebě elektřiny a to si vyžádá budování nových elektráren. Dojde k silnému poklesu spotřeby ropy, to ovlivní její cenu a země, které těží a vyvážejí ropu, budou mít značné problémy.

+1/0
doporučit
28.8.2017 16:09
Foto

I85v60a53n 82V25e49s50e87l33ý 4986618554617

Mám stejný názor jako jste zde prezentoval vy, jen jsem si nedal tu práci to, alespoň tak jako vy, spočítat a napsat.

Jedna věc je, že v zájmu snižování emisí oxydu uhličitého se politickými rozhodnutími "vylilo s vaničkou i dítě". Dokonce tím došlo i k produkcí emisí látek horších (oxydy dusíku, prachové nanočástice, .. ). Přitom nikdo neřekl, že za posledních cca 50 let se populace na Zemi zhruba zdvojnásobila a každý člověk vyprodukuje denně 1kg CO2 (střízlivé číslo z těch na netu dostupných) a to neberu to, že dost z nich třeba jezdí i tím dnes zpropadeným autem. Jenže populaci nelze zregulovat tak se všichni vrhli proti autům, ale třeba produkce krmiv pro psi a kočky v USA vyprodukuje ročně stejně CO2 jako 13,6 milionu automobilů (https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/i-psi-a-kocky-zatezuji-planetu-pri-krmeni-by-se-nemelo-plytvat-36160?dop-ab-variant=&seq-no=2&source=hp).

Ano, elektromobilita má budoucnost, ale dnešní "tlak na pilu" je svým zadáváním termínů pro zákaz výroby (prodeje) spalovacích motorů opět politická snaha urychlit přirozený vývoj v tomto segmentu na jednu stranu stůj co stůj kdy se řekne pouze a), b) je tušené a o c) a dalším se ještě ani neuvažuje.

+1/0
doporučit
28.8.2017 16:01

J86i78r74i 53B15o81r 8171914802333

Dle mého názoru by bylo určité řešení ve výměnných akumulátorech.Akumulátory by musely být kompatibilní a výměna za nabité rychlá.To je ale vzhledem různým nárokům na výkon utopie.Zas by muselo být několik typů.Ten vodík vychází nejlépe.

+1/0
doporučit
28.8.2017 15:28

J79i69ř91í 71J45i69r45o13u31d66e89k 8406679714644

R^ Včetně oné techn.logiky, která mnohým laikům uniká. O výrobě ,,čisté" energie,

získávané nečistým způsobem, ani nemluvě. Jde ve skutečnosti jen o další segment na trhu, zdůvodněný ekologií, pomalu směřující a měnící se až v diktát. Do jisté míry je asi v současnosti ,,nejčistší" užívání LPG.

+1/0
doporučit
28.8.2017 14:00

V30l87a54d51i66m80í87r 98J15a33v14o52r52a 4200622266168

Dopadne to tak, že lidé, kteří si elektrokáru pořídí, dostanou po déle trvajícím jekotu povolení nabíjet elektrocentrálou se spalovacím motorem, která poběží celou noc. U každého domečku. Na bytovkách budou mít možná kegenerační centrálu. Na tu se lidé složí. V létě s ní budou navíc ohřívat vodu v koupališti a v zimě rozpouštět sníh před barákem. Ostatně, migranti jsou bezpochyby zvyklí na teplejší koupání než my, když už, tak se to bude hodit. Získáme plus u našich dobroditelů.

+1/−1
doporučit
28.8.2017 17:20



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.