Tomáš Flaška

Naprostá hysterie kolem mobilního volání u nás

14. 06. 2017 12:06:11
Ano, naši operátoři mají v porovnání se zahraničím vysoké tarify. Myslíte? Mně to už připadá zase jako hon na čarodějnice.

Za vzor se dávají některé tarify v Polsku nebo na Slovensku. Netřeba přesných čísel, řekněme si, že jsou zhruba na polovině ceny u nás nabízených tarifů. Jenže kdo u nás používá normální tarif? Ten si už dnes koupí jenom typický "ovčan". V podstatě každý si nějakou slevu vyjednal. Typicky česky, slyšíme na slevy. A to neplatí jen pro mobilní telefony. To je obecná česká vlastnost. Kvalita je až na druhém místě. Pak se nedivme třeba stavu zboží v supermarketech. Ale zpět k mobilním operátorům.

Velké firmy, ministerstva, státní a obecní úřady, nemocnice, ale i malé firmičky si s operátory vyjednaly individuální tarify. A to tak individuální, že operátoři už nevědí jak z toho vycouvat. Stále si myslíte, že jsou to naprostí nenažranci? Vrcholem byl případ nemocnice v Liberci, která při stavu asi 1250 zaměstnanců poptávala 12 000 SIM karet, tedy desetinásobek! Kartu dostanou zaměstnanci, příbuzní, známí, dobří pacienti a bůhví kdo ještě. Nesimuluje ta nemocnice už náhodou virtuálního operátora? To už není nenažranost, to je vyčůranost.

Ve svém okolí snad neznám nikoho, kdo by nevyužíval nějaký firemní tarif, nebo si něco individuálně nedomluvil. Snad kromě předplacenkářů, ale to je jiná kapitola. Za to si ale můžeme sami. Svým jednáním o slevách jsme v podstatě zneprůhlednili trh, kdy veřejně inzerované tarify jsou vlastně jen základem k jednání.

Vrcholem byla nedávno skončená akce dTestu. Tato organizace je velice důležitá a záslužná, ale v tomto případě velmi naivní. Shromáždila asi 100 000 zájemců o velmi levný tarif. Tak nějak na úrovni ministerstva a vyhlásila výběrové řízení. A pak se divila, že nikdo nepodal nabídku. Teda dvě nabídky přišly od virtuálů, ale na nejvyšší tarif nepřišla žádná. Proč asi?

Telefonní aktivisti už zase mluví o kartelu našich tří operátorů, protože ani jeden z nich nabídku nepodal. Faktem je, že někdy mají ceny podezřele podobné, tarify jsou úmyslně tak komplikované, aby se v nich málokdo vyznal. Různé příplatky a podmínky, skryté háčky, to je jejich běžná praxe. Ale v tomto případě jsou aktivisté úplně mimo.

Ministerstvo financí uzavřelo s operátorem smlouvu na 4 roky v hodnotě asi 40 milionů korun pro několik tisíc SIM karet. Neberte mě za slovo ohledně přesných čísel. Garantem je to ministerstvo, které operátorovi bude platit a je jediným partnerem k jednání o případných problémech a změnách.

A dTest? To jako že by dTest jako jediný platil operátorovi a ručil za platby všech 100000 uživatelů? Kolik z nich v průběhu následujících let přestane telefon užívat, přestane platit, zemře, odstěhuje se? Zodpovědnost za to vše by přebral dTest jako jediný partner operátora k platbám a jednání? Myslím, že názornost porovnání je více než zřejmá a proto se nelze divit, že se operátoři do podobného kontraktu nehrnou.

Dalším oblíbeným strefováním se do operátorů je roaming. Faktem je, že ceny byly nestydaté. A pokud někdo nemá rád EU a často cestuje, tak tuto regulaci a odbourání roamingových poplatků v rámci EU jí musí přičíst k dobru. Ale zajedete-li třeba do Bosny a Hercegoviny, tak např. za 1 MB dat zaplatíte i 250 Kč. To je nestoudnost, zlodějna, šílenost, řeknete si. Ti nenažraní operátoři! Pravdou ale je, že oblíbené prázdninové destinace jsou si své polohy vědomy a naúčtují zahraničním operátorům přemrštěné poplatky. Takže nemohou za to ti naši, ale někdo jiný. Ale netvrdím, že na 100% a ve všech zemích. Máslo na hlavě mají taky, ale ne to úplné.

A jen tak mimochodem, u jednoho operátora (nejmenuji abych nedělal reklamu) si můžete veřejně koupit tarif pro 4 čísla s neomezeným voláním a sms a dohromady 3 GB dat, kterými můžete ta čísla libovolně nesymetricky podělit za 1600 Kč měsíčně. Takže řekněme neomezené sms a volání a 750 MB dat za 400 Kč měsíčně. S DPH. A to je veřejná nabídka, která v našich podmínkách jistě umožňuje další vyjednávání.

Prostě za dost si můžeme sami svou vášní pro slevy ve všem a ne jen operátoři jsou ti zlí. Podotýkám, že s touto branží nemám nic společného, nikdy jsem v ní nepracoval ani neměl jiný zájem. Dívám se na to jenom jako spotřebitel, který ty operátory také nemá v lásce, ale trochu objektivity neuškodí.

Ostatně, kdo by si před 30 lety pomyslel, že každý bude mít svůj osobní telefon s vlastním číslem? Kdo by si před 15 lety pomyslel, že každý bude mít svůj osobní terminál s přístupem do internetu kdekoliv na planetě? A kdo by si vůbec kdy pomyslel, že ho to bude stát denně tak cenu jednoho piva?

Autor: Tomáš Flaška | karma: 35.05 | přečteno: 3370 ×
Poslední články autora