Naprostá nereálnost masového používání elektromobilů

28. 08. 2017 11:22:13
Svět se hýbe. A automobilky se předhánějí v tom, kdo dříve a více nabídne elektromobilů. V hlavě už nehrabe jen politikům, ale i technikům. A to je ještě podstatně horší.

Připomíná mi to doby, kdy dieselmotor byl nejlepší ekologickou spásou. Zatracený benzín! Ekologické normy se šponovaly až za samou hranici fyzikálních zákonů, což nejprve vedlo ke švindlování a následně k opouštění naftové politiky pohonu. Podobné je to s biopalivy. Nejdříve nadšení, pak trochu korekce a teď už vystřízlivění. A ve fázi nadšení jsme i v oblasti elektromobilů.

Pokusím se laicky vysvětlit, proč je to celé fyzikální nesmysl. Kapacita automobilové baterie průměrného elektromobilu je asi 20 kWh. Zdroj. Pro laiky vysvětlení - můžete z baterie odebírat výkon 2kW po dobu 10 hodin. Tedy například topit si v koupelně ventilátorem 10 hodin, nebo mít těch 10 hodin rozsvícených 20 žárovek s výkonem po 100 W. Dále (a pro jednoduchost bez ztrát) to znamená, že když je baterie plně vybitá a chcete ji úplně nabít, tak musíte při příkonu (to je síla, kterou do ní pouštíte) 2 kW (=2000 W) ji mít na napájení připojenou zase těch 10 hodin. A teď to porovnání, proklínané žárovky měly příkon řekněme kolem 100 W, tedy 20x méně a jejich spotřeba vadila tak, že se zakázal jejich prodej. To pomiňme. Ale ten příkon 2kW má třeba teplovzdušný ventilátor. Pokud si ho pustíte v koupelně, tak do jiných zásuvek zapojíte počítač, televizi, nějakou tu lampičku a tím končíte. Nechtějte luxovat, něco vařit na plotýnce, nebo v rychlovarné konvici, protože váš jistič už to neunese a vypadne. Jinými slovy během dobíjení elektromobilu se musí běžná domácnost dost omezovat, pokud není specielně vybavena zvláštním okruhem pro dobíjení. A kolik takových je?

A jsme u dalšího problému. Dobíjet ze zásuvky si můžete tak v rodinném domku, nebo na chatě. Ale co ty desetitisíce lidí v panelácích? Dokonce ani nově zahajované developerské obytné projekty ještě ani dnes nepočítají s umístěním elektrické zásuvky u každého garážového stání.

Ty teorie o tom, že si budete dobíjet ve svém zaměstnání se zase týkají jen někoho. Ale určitě ne zaměstnanců uprostřed velkých měst, které mají své kanceláře, ordinace, ateliéry, dílničky třeba ve třetím patře nějakého domu. A přitom právě pro velká města má být z důvodu ekologie elektrické auto spásou. Zlatý oči!

Ale pojďme dál. Pokud budete podnikat delší cestu (třeba na dovolenou) a budete muset dobíjet cestou, tak určitě nebudete chtít u pumpy (vlastně elektrodobíjecí stanice) trávit oněch 8-10 hodin. Už se objevují první vlaštovky, které vám dobijí baterii o 80% za 20 minut.

Řekněme, že se smíříte s tím, že místo dnešních 4 minut, strávíte u pumpy pětinásobek. A pojďme opět počítat. Vemte si velké dálniční pumpy, které jistě vídáte cestou k moři. Mají tak 8 stojanů a v nejvyšší sezoně se i tak vytvoří semtam krátká frontička. Tedy řekněme, že 8 dobíjecích míst. Ale pokud nechcete čekat frontu, když se u každého místa musí stát 20 minut místo "benzínových" 4 minut, tak těch dobíjecích pozic bude potřeba 5x více, tedy 40.

Pokud Lidl uvádí, že dobije 80% baterie za dvacet minut, znamená to tedy 16 kWh dodané během 20 minut, tedy příkon 48kW na každé nabíjecí místo. Pokud těch míst musí být 40, dostáváme se na potřebný příkon 1920 kW, jinými slovy již gigantické 2 MW.

Pro porovnání běžná domácnost (žádný rodinný domek) mívá hlavní jistič 25A, tedy při napětí 220V to odpovídá maximálnímu příkonu 5,5 kW. Pokud budete mít na dálnici v obou směrech takovéto "pumpy", tedy příkon 4 MW, tak to odpovídá asi 730 bytovým jednotkám. To je malé sídliště. K těm "pumpám" tenhle výkon už nepřivedete normálním elektrickým vedením. Bude potřeba postavit nové vysokonapěťové linky a trafostanice. O tom se ale moc nehovoří.

A na závěr tu máme opravdu bombu! Dle mě perličku opět na hraně fyzikální reality. Prý již byla vyvinuta baterie, která může být plně nabita za 5 minut. To tedy ale znamená při oné kapacitě 20 kWh dobíjecí příkon 240 kW. I rodinný domek s akumulačním vytápěním má příkon maximálně tak 42kW (hlavní jistič třífázový 3 x 63A). A to máte hodně problému s rozvodnými podniky aby vám takový příkon povolili. A když se zadaří, tak už to většinou nikomu v okolí nepovolí, protože to místní rozvodná síť prostě nezvládne. A někdo by chtěl příkon 240 kW? Dnes naprosto vyloučeno. Takže pro koho by takové baterie byly? Kde by se dobíjely? Dle mě zase jen nadšená zpráva podporující technický nesmysl odporující zdravému rozumu.

Za pár let zase dojde k vystřízlivění ale v mezidobí už budou desítky miliard utraceny. Možná to není zlý úmysl, jen svaté nadšení. Ale cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Jediný smysl dnes do budoucna dává vodík. Jeho výroba z mořské vody pomocí masového nasazení jaderných elektráren. Jeho distribuce cisternami jako dnes, žádné náklady na nová vedení a transformační stanice. A následně čistá auta, vypouštějící pouze vodní páru, jejichž dobití vodíkem bude časově srovnatelné s tankováním benzínu. Zatím velice drahá hračka, ale technicky již vyřešená. Problém je bezpečnost (nechtěné smíchání vodíku s kyslíkem a vytvoření třaskavé směsi) a těsnost. Molekuly vodíku jsou totiž velice malé a pronikají dnešními běžnými těsnícími prostředky. Sem by měly směřovat miliardy do vývoje, aby se právě tato technologie stala cenově dostupnou a následně masově rozšířenou.

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 28.8.2017 11:22 | karma článku: 42.45 | přečteno: 3916x

Další články blogera

Tomáš Flaška

Škube O2 své zákazníky více než jsme si dosud mysleli?

Sportovní, ale především fotbaloví fanoušci, v úterý smutně koukali na své televize, nebo počítače, když chtěli sledovat zápas Slavie o postup do asi nejlepší klubové fotbalové soutěže světa - Ligy mistrů.

23.8.2019 v 9:22 | Karma článku: 29.73 | Přečteno: 1031 | Diskuse

Tomáš Flaška

Nucený správce České republiky

Současný stav vládnutí nelze nazvat jinak, než že šéfovi firmy zvané Česká republika, jak to její premiér Andrej Babiš s oblibou nazývá, už velí nechtěný nucený správce Miloš Zeman.

18.8.2019 v 6:35 | Karma článku: 43.16 | Přečteno: 7049 | Diskuse

Tomáš Flaška

Moudře vládne náš moudrý pan prezident

A už ho podporuje asi 57% našich spoluobčanů. Věci dělá tedy dobře, většině z nás imponuje. Dělejme to jako on. Někomu něco slibte, pak neplňte a odkažte se na slova našeho moudrého pana prezidenta: jenom idiot nemění své názory.

16.8.2019 v 15:08 | Karma článku: 34.76 | Přečteno: 1387 | Diskuse

Tomáš Flaška

Deštník

Odpočinková prázdninová povídka, ne příliš dlouhá, trochu k pousmání. O tom, že i když vše děláte kvůli něčemu, tak to nakonec stejně dopadne jinak.

16.8.2019 v 9:14 | Karma článku: 17.05 | Přečteno: 382 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Lumír Vitha

Co se děje na poli - předseťová příprava

Pod vlivem aktuálního dění jsme malinko odběhli od přímých polních prací. Pojďme se k nim vrátit. Pole jsme opustili s pluhem v zádech. Na první pohled by se mohlo říci zoráno = připraveno. Ale je to opravdu tak?

26.8.2019 v 6:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jiří Houfek

Klimatický panel OSN zachvátila panika! Divíte se?

Podle "vědců" spolupracujících s OSN nám hrozí hlad, protože v důsledku zvýšené koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře klesne obsah důležitých živin v hlavních plodinách. Překroutit se dá cokoliv.

24.8.2019 v 8:20 | Karma článku: 38.08 | Přečteno: 1436 | Diskuse

Jaroslav Jirát

České lesy – plíce Země

Vlna kritiky z Evropy se snesla na brazilského prezidenta Bonsonara kvůli jeho rozhodnutí povolit těžbu v amazonských pralesích. Kampaň zesílila, když vypukly rozsáhlé požáry. Snad kvůli odlesňování,

23.8.2019 v 10:37 | Karma článku: 18.88 | Přečteno: 347 | Diskuse

Lumír Vitha

Co se děje na poli - Hraboši zabíjejí!

Toto povídání jsem už měl hotové, ale nález dvou otrávených čápů mě přiměl do něj ještě sáhnout. Vždy se snažím odfiltrovat svůj názor, ale dnes chci říci, že za hraboše si mohou zemědělci sami a použití jedu hraničí se zločinem.

23.8.2019 v 6:30 | Karma článku: 24.55 | Přečteno: 585 | Diskuse

Petr Havelka

Druhý díl seriálu - Jak splnit evropské recyklační cíle

Do recyklace máme dle závazné směrnice přesunout za 15 let více než 1,43 milionů tun komunálních odpadů. EU chce odpady třídit a co nejvíce je recyklovat jako druhotné suroviny, aby nemusely končit na skládkách a ve spalovnách.

22.8.2019 v 12:42 | Karma článku: 9.23 | Přečteno: 744 | Diskuse
Počet článků 807 Celková karma 34.27 Průměrná čtenost 3107

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 

Najdete na iDNES.cz