Manipulace průzkumů veřejného mínění

Není to tak okaté, jak by si někdo představoval, ale je to snazší, než byste si mysleli. Jenom to něco stojí. 

Určitě jste se s tím už mnohokrát setkali. Něco koupíte, třeba lux, a jste požádáni, jestli byste pár minut nevěnovali na vyplnění krátkého dotazníků. Tam se vás zeptají, jestli dáváte přednost ekologickým výrobkům, co děláte s odpadem, jestli máte jen jednu domácnost nebo i chatu (chalupu), na závěr se vás zeptají na věk, velikost města kde bydlíte a třeba vzdělání. A vaše údaje jsou někde uloženy. Stačí kontaktní mail, nebo telefon, nic jiného není potřeba.

            Zvednete telefon a jste slušně požádáni v rámci ANONYMNÍHO průzkumu veřejného mínění o zodpovězení několika málo otázek. Jakou máte politickou orientaci, jestli jsou vaše příjmy spíše menší nebo vyšší, jestli občas přispíváte na dobročinné účely a ještě pár drobných dotazů. Na závěr je vám nabídnuta možnost zařazení do slosování, když ještě k vašemu již známému telefonnímu číslu sdělíte i svůj mail. A vaše údaje jsou někde uloženy.

            Koupíte něco na internetu a už jsou o vaší mailové adrese známy údaje o tom, jaký druh zboží hledáte, co preferujete, co si nejčastěji prohlížíte. Pak stačí mailový dotazníček s časem na odpovědi pár minut, pro doplnění vašich preferencí, a prosba o sdělení vašeho mailu pouze za účelem zařazení do slosování. A vaše data jsou někde shromažďována.

            A takto si různé firmy vytvářejí databáze uživatelů. Čím obsáhlejší, tedy čím více lidí, tím samozřejmě lépe. To je velké bohatství. protože jiné firmy jsou ochotny za takovéto databáze platit těžké peníze.

            Pak přijde nějaký subjekt, řekněme firma, nebo i úřad či instituce, a ráda by postavila novou cyklostezku. Potřebovala by znát názor veřejnosti na tuto stavbu, která bude velmi drahá (samozřejmě). I zadá té firmě, která skoupila obrovské databáze osob, aby za úplatu provedla anonymní průzkum veřejného mínění. Samozřejmě že zadání je jasné - cyklostezka se musí postavit. A ta firma vlastníci ony rozsáhlé databáze osob, rozešle dotazníky, nebo obtelefonuje třeba tak 1000 z nich. Samozřejmě vybere ty, kteří někdy někde v nějaké anketě odpověděli, že rádi jezdí na kole, že preferují ekologické výrobky, nebo že mají rádi přírodu. A světe div se, rázem z anonymního průzkumu veřejného mínění vyplývá, že z 1000 anonymně dotázaných je dobrých 70% pro stavbu této velice předražené cyklostezky.

            Tak můžete zadat průzkum na cokoliv. Předvolební, prodejní, místní, o stavbě průmyslové zóny, prostě o čemkoliv. Vhodným výběrem dotazovaných docílíte vždy žádaného výsledku. A vůbec nemusíte nějak švindlovat s odpověďmi. Je to jenom o penězích, co je ochoten zaplatit zadavatel, co potřebuje aby průzkum ukázal a jak dokonalé databáze lidí byly schopny koupit firmy zabývajícími se těmito průzkumy. Nic jiného než obchod.

            Výsledek se přizpůsobí zadavateli. Pročpak se asi před minulými volbami předvolební průzkumy tak lišily od konečných výsledků? Proč si vysoké procento lidí myslí, že EET je užitečné? Proč Jiří Paroubek svého času "utrpěl" volební výhru s výrazně nižším procentem než všichni tušili? A proč vlastně všem těm výzkumům věříme? To je ta hlavní otázka. 

Autor: Tomáš Flaška | úterý 10.10.2017 11:37 | karma článku: 41,74 | přečteno: 5320x