Taxikáři jsou pro mě úplné dno

Je už notoricky známé všechno to předražování, okrádání, turbotaxametry, ale i vzájemné propíchávání pneumatik, ničení aut, nebo dokonce i fyzické útoky.

To všechno jsou atributy prostředí mafiánského, nebo i zločinného. Je to tu už léta a nic moc se neděje. Na magistrátu v Praze semtam někdo udělá nějakou kontrolu, výsledek se mediálně rozmázne a zase je na dlouho klid. Dlouhodobá náprava žádná. Vím, že těch černých ovcí je menšina, ale právě ta většina by se měla starat o pořádek ve vlastních řadách. Nestará.

Tak byla jen otázka času, kdy se vyrojí konkurence v podobě Uberu a jiných na stejném principu pracujících firem. Ale ani to nevedlo k tomu, že by se v "klasickém" taxikářském prostředí poměry změnily. Jenom se objevilo to, co známe už z dob dávno minulých z lukrativních štaflů v centru města. Boj, a to i fyzický, proti konkurenci, který vyvrcholil notoricky známým napadáním vozidel Uberu u Letiště Václava Havla.

Nástup Uberu měl být naopak impulsem pro staré taxikáře, aby se od konkurence přiučili a začali podnikat stejně. A dnes už stačí málo - třeba sdílená aplikace v mobilu hlídající jízdu včetně pauz, kilometrů a hlavně ceny. Mohli k tomu přidat možnost placení kartou, nebo právě prostřednictvím té aplikace a rázem by ubylo možností na podvádění. Místo toho taxikáři přitvrdili a začali blokovat pražskou dopravu.

Taxikáři namítají, že oni na rozdíl od Uberu musí mít licenci, zkoušky a já nevím co ještě. Mají pravdu. Taky považuji v době navigací v každém mobilu například zkoušky z místopisu za naprosto zbytečnou šikanu. Ale za to si mohou také sami. Zavedení těchto pravidel byla vždy reakce úředníků na nějaký taxikářský exces, kdy se úředníci naivně domnívali, že to pomůže a taxikářské prostředí se pročistí. Nepomohlo to a prostředí se nepročistilo.

Magistrát je hodně bezradný. A přitom by stačilo poměrně málo. Kromě již zmiňovaných elektronických vymožeností třeba stánek na letišti, který by za paušální cenu, prodával jízdenku na taxi do centra. Nebo za konkrétní cenu na konkrétní adresu. Zákazník by pak poukázku jen odevzdal svému taxikáři a ten by si ji následně nechal proplatit. Letiště by pak nemuselo soutěžit lukrativní stanoviště a k letišti by si mohl zajet jakýkoliv taxikář, bez nebezpečí, že bude okrádat klienty. To by ale musela být vůle, ale především by zřejmě ubyl poplatek pro letiště od firmy, která si to dnes vysoutěžila. Tak zájem není. Ale pak se nesmíme divit. Stejně tak by si kdokoliv mohl předplatit cestu z centra na letiště (nebo nádraží, nebo libovolnou adresu...). A rázem by byl zájem o ty nejlepší taxikáře, s dobře hodnocenou firmou, protože cena by byla předem daná. Ale to je spíše zamyšlení pro úředníky. Teď zpět k taxikářům.

Rozumný člověk se taxislužbě pokud možno vyhýbá. Nebo si jezdí se svým dispečinkem. Mávnout na ulici na taxíka dnes může jen finanční sebevrah, bohužel. Já osobně, i když je třeba skoro půlnoc, tak radši jedu domů hodinu veřejnou dopravou, než taxíkem, byť mě to finančně až tak nebolí. Ale nervovat se, hlídat si cenu, dejte mi pokoj. To už musí být velká výjimka, kdy si taxík zavolám. Ale i tak jedině přes mobilní aplikaci, dispečink a s předběžnou kalkulací ceny. Musí toto vše být?

Klasičtí taxikáři zvolili bojkot magistrály. Moc to nepomohlo. Tak přitvrdili a začali blokovat tramvaje. A tady jde už veškerá sranda stranou. V tramvajích totiž jezdí lidé, kteří prostě na taxíka většinou nemají. Nemají s nimi absolutně nic společného, a je jim jedno jestli jde o nějaký Taxidispečink, nebo Uber. A určitě nemají zájem, čas a chuť vyvíjet nějaký nátlak na vládu kvůli taxikářům. Jich se to ani v nejmenším netýká. Svých starostí mají dost. Prostě blokovat veřejnou dopravu je už totálně za čarou. A proto jsou pro mě taxikáři jednoduše spodina. Ostatně když se někdy podíváte na štaflu na jejich oblečení, případně někdy zaslechnete o čem, ale především jak, si spolu povídají, tak pochopíte, že to rozhodně žádní velcí lumeni nejsou.

V pondělí došlo k blokování  jedné z nejdůležitějších tramvajových křižovatek v Praze v Lazarské ulici. Taxikáři se chtěli vyhnout blokování Pařížské, Staroměstského náměstí a okolí. Na facebooku to zdůvodnili organizátoři taxikářských protestů následovně: "Prostě Evropská, Pařížská, Staroměstské náměstí a jeho okolí jsou pro nás tabu. Jsme přece všichni vlastenci a nebudeme tímto ohrožovat oslavu národa s našimi reprezentanty.

Takže si to vyložme tak, že ti kdo jdou slavit olympijské úspěchy na Staroměstské náměstí jsou nedotknutelní, zatímco maminky s kočárky, staří lidé, důchodci, ale i lidé jedoucí z práce nebo do práce, školáci, turisti - ti všichni jsou plebs, kterému je možno zablokovat tramvaje.

A že jsou vlastenci, jak o sobě taxikáři prohlašují? Stačí si přečíst několik zahraničních průvodců o pražské taxislužbě a pojem toho slova v jejich chápání je jasný.

PS: po prvních taxikářských protestech jsem si jen tak pro zajímavost nainstaloval do mobilu aplikaci Uberu a až budu zase někdy potřebovat taxíka tak ji vyzkouším. 

Autor: Tomáš Flaška | čtvrtek 1.3.2018 11:23 | karma článku: 37,67 | přečteno: 1771x