Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cpeme se, lijem do sebe kde co, fintíme se, ale kamiony ne!

26. 03. 2018 11:38:09
Stalo se takovou módou nadávat na kamionovou dopravu, blokovat stavbu dálnic, různých obchvatů a teoretizovat o železniční dopravě.

Přitom naše životní úroveň stoupá, chceme aby i nadále stoupala a doufáme, že stoupat bude. To ale bez zvyšování dopravy, především nákladní, nepůjde. Zapomeňte na nějaké ty řeči o železnici. Mašinka vám ke krámku ve městě nezajede. A nezajede ani do mnoha okresních měst ke všem skladům. O ceně železniční dopravy, její rychlosti, flexibilnosti a spolehlivosti nemluvě. Na podzim jsem si zajel vlakem do Olomouce a byl jsem dost zděšen. Náš první železniční koridor, stavěný za desítky miliard korun na projektovanou rychlost 160 km/hod, vypadá tak, že to s vámi hází ze strany na stranu a tou 160 jedete tak třetinu cesty. Rychlost 160 km/hod se v civilizované Evropě používá tak na lokální přepravu. A u nás stále rekonstruujeme na tuto rychlost tak rychle, že ten první koridor už potřebuje generálku. Ale to byla jen odbočka.

Smiřme se s tím, že počet kamionů u nás poroste. A nenadávejme jim, bez nich bychom se takhle neměli. A už vůbec nežehrejte na jejich řidiče. Proti drtivé většině z nás jsou to profesionálové, kteří musí podstupovat pravidelně psychologická vyšetření a školení. My ostatní řidiči osobáků je jenom vidíme jako škodnou. Můžete namítat, že ten je vynikající lékař, onen super IT specialista, kam se hrabe řidič kamionu. Ano, máte pravdu. Ale tady mluvíme z pozice řidičů. A na silnici je ten řidič osobáku proti řidiči kamionu ubohý amatér, který vůbec netuší, která bije a jen nadává.

Kolik z nás má problém s parkováním? Kolikrát jste si odřeli auto při výjezdu z garáže? A dokážete si představit dlouhý kamion jak zacouvává k rampě z boku, kdy kabina je proti návěsu vytočena doprava a tudíž řidič vzadu nevidí nic. Doslova vůbec nic. Nebo jak se u kamionu nastavují zpětná zrcátka? Potřebujete prázdnou paletu, žebřík a měřící pásmo. Nevíte o čem mluvím? Tak vůbec nic nevíte o práci řidiče kamionu. Takové couvání musí často dělat několikrát denně.

Kamiony mají nařízené povinné přestávky v řízení. A je to dobře. Už několik let jsme neslyšeli o těžké havárii kdy řidič kamionu za volantem usnul. Tady se legislativa podařila. To usínání za volantem je dnes už přenecháno amatérům řídící osobní auta vracejícím se z dovolené na poslední chvíli. A tady jsme u toho jádra problému.

Řidič kamionu zajede na dálniční odpočívadlo, protože má zákonem předepsanou přestávku. A odpočívadlo je plné. Stát prostě zaspal a není u dálnic, ale ani u hlavních tranzitních silnic, dostatek parkovacích míst.

A co má v tomto okamžiku řidič kamionu dělat? Zastavit třeba na trávě, nebo na výjezdu z parkoviště? Nebo pokračovat k parkovišti dalšímu? To je v našich podmínkách dost často desítky kilometrů. Ať udělá, co udělá, vždy se dopustí přestupku. A co je horší? Že zastaví v oblasti parkoviště někde kde nemá, nemá že pojede dál, usne a způsobí fatální nehodu s několika mrtvými, jak tomu dříve bývalo?

Samozřejmě odstaví kamion na tom parkovišti, kde to jen jde a udělá dobře. Pak se od těch "rádoby řidičů osobáků" dozvíme jací jsou ti kamioňáci hajzlové, že se skoro nemohl dostat k natankování, chudáček. Nebo že zajel na parkoviště a skoro to nedobrzdil, jak tam stál kamion. Hm. A jakou rychlostí na to parkoviště vjížděl? Jděte někam.

Pak občas přijde policie a začne v noci ty kamioňáky na dálničním odpočívadle buzerovat a pokutovat za špatné parkování, případně je posílat pryč. A tady už jde sranda stranou. Když mu přikáže jízdu, tak ho nutí porušovat zákonem danou přestávku a tím pádem ho doslova a do písmene nutí dělat přestupek. A to podstatně závažnější než je špatné parkování. Tak to je naše policie. A co když ten řidič kamionu řekne, že si dal na spaní dvě decky vína?

Policie dělá represi, místo prevence. U plných parkovišť by měla řidiče při vjezdu informovat a sdělit jim, kde nejblíže volné parkovací místo najdou. Ale především ten stát totálně selhal a nějaké úvahy ministerstva dopravy o budování odstavných parkovišť vycházející z dnešních čísel mohou být za pár let, až dojde k jejich realizaci, zase nedostatečná. Jak jsem již uvedl, chceme žít lépe a doprava bude narůstat.

Úvahy o tom, že by mohli řidiči sjíždět z dálnice a parkovat mimo ni, je také úplně zcestná. Hned první obec na jejich cestě se bude bouřit, že tam kamionovou dopravu nechce. A ani ty kamiony nemusí skrz ní jezdit, stačí že budou jezdit po obchvatu a stejně se dozvíme něco o nárůstu hluku a prašnosti.

Pro začátek by stačilo málo. Třeba elektronický systém u každého parkoviště na dálnici který by u vjezdu ukazoval počet volných kamionových stání a přenos těchto údajů na internet. Řidič by pak už lépe naplánoval zastávku. Investice v řádu jednotek milionů. Porovnejme to s desítkou miliard vybranou za mýto.

Dále zmapovat velké skladové areály podél dálnic, a že jich je (!) a domluvit s provozovateli možnost nočního parkování kamionů. V areálu se přes noc většinou nepracuje, toalety jsou k dispozici a cesta k nim většinou nevede přes obce a od dálnic nebývají daleko. Forma úhrady v řádu stokorun může být atraktivní jak pro přepravní firmy, tak pro provozovatele těch areálů.

Ale především stát musí plánovat a stavět s vizí dopředu a nikoliv hašením současných problémů, jak je tomu momentálně například s mosty.

Po pádu několika z nich se najednou začínají bourat a obnovovat na mnoha místech současně. Např. na D10 hned dva najednou (u Brandýsy a u Turnova). A o problému se také ví již desetiletí. U Davle se totálně renovuje most z devadesátých let! Přeci takový most musí mít životnost kolem sta let.

A jsme u jádra problému. Při našem svatém protikorupčním tažení, kdy rozhodujícím, ne-li jediným faktorem při zadávání veřejné zakázky na stavbu, je cena a nikoliv kvalita nebo záruka, si zase zaděláváme na těžké problémy za pár let.

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 26.3.2018 11:38 | karma článku: 35.13 | přečteno: 1173x


Další články blogera

Tomáš Flaška

Sleva na dopravném pro všechny. A co řidiči?

Již pár týdnů si studenti a důchodci užívají slevu 75% na cestovném v autobusech a vlacích. Já vím, volby. A co logika a ekonomika?

15.9.2018 v 11:57 | Karma článku: 38.21 | Přečteno: 3805 | Diskuse

Tomáš Flaška

Rozklad sociální demokracie v přímém přenosu

Volební preference padají a na povrch vyplouvají další a další jednotlivci, kterým ani tak nejde o vlastní stranu, jako vlastní ambice. Byť jsem bytostně pravicový volič, tak ale chápu že levicová opozice je potřeba.

13.9.2018 v 10:58 | Karma článku: 34.49 | Přečteno: 1528 | Diskuse

Tomáš Flaška

Fakt to ruské zatloukání musí být?

Lžou, vymýšlí si, zatloukají, pořád dokola. Už od dob Sovětského svazu. Ono to je ale už spíše úsměvné.

12.9.2018 v 19:52 | Karma článku: 34.60 | Přečteno: 1313 | Diskuse

Tomáš Flaška

Laškují s námi opět banky?

To, že se úrokové míry půjček zvedají s inflací velmi rychle a úroky z vkladů velmi opožděně je stejně jisté jako že vyjde a zapadne slunce. Ale tentokrát už to banky přeci jen trochu přehánějí.

10.9.2018 v 11:27 | Karma článku: 41.90 | Přečteno: 5194 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Bartoň

Migrace: Německý průmysl potřebuje lidi

Podle německých průmyslníků potřebuje Německo čtyři sta tisíc nových pracovních sil ročně navíc, aby byly zajištěny jeho výkony. V prohlášení odsoudili xenofobii.

21.9.2018 v 13:15 | Karma článku: 38.10 | Přečteno: 1776 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Škola základ stádnosti

Vždycky jsem měla osypky ze začátku školního roku. Poslední týden prázdnin stál za starou bačkoru. Jako dítě jsem si myslela, že až budu věku vyššího než školou povinného, „syndromu posledního prázdninového týdne“ se zbavím.

21.9.2018 v 8:08 | Karma článku: 40.96 | Přečteno: 3246 | Diskuse

Ondřej Stejskal

6 nejdůležitějších finančních kroků, které můžete podniknout když je vám 20 let

Když je vám dvacet, je to ideální čas k položení základů vaší finanční budoucnosti. Rozhodnutí, která uděláte nyní ovlivní, v jaké situaci se budete nacházet ve svých 30 a dále.

19.9.2018 v 16:50 | Karma článku: 8.20 | Přečteno: 300 | Diskuse

Jakub Janata

Evropský a americký protekcionismus.

Zle je, když Trump uvalí dovozní cla na zahraniční zboží. A zle je, když se to má týkat Evropy. Zarytí fandové volného obchodu křičí, brečí a ječí. Bojují za svět bez cel. Proč ale aplikujeme opačný postoj, jedná-li se o EU?

18.9.2018 v 10:48 | Karma článku: 13.66 | Přečteno: 323 | Diskuse

Marie Svátková

Jak se mne pokoušelo okrást Kellnerovo 02

Jsem rozvedená matka. Nijak se za to, že jsem samoživitelka, nestydím. Vždy jsem si uměla poradit jak s financemi, tak starostí o dceru a nikdy mi to nevadilo, ba spíše naopak.

17.9.2018 v 22:05 | Karma článku: 30.68 | Přečteno: 1907 | Diskuse
Počet článků 664 Celková karma 35.59 Průměrná čtenost 3198

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 





Najdete na iDNES.cz