Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cpeme se, lijem do sebe kde co, fintíme se, ale kamiony ne!

26. 03. 2018 11:38:09
Stalo se takovou módou nadávat na kamionovou dopravu, blokovat stavbu dálnic, různých obchvatů a teoretizovat o železniční dopravě.

Přitom naše životní úroveň stoupá, chceme aby i nadále stoupala a doufáme, že stoupat bude. To ale bez zvyšování dopravy, především nákladní, nepůjde. Zapomeňte na nějaké ty řeči o železnici. Mašinka vám ke krámku ve městě nezajede. A nezajede ani do mnoha okresních měst ke všem skladům. O ceně železniční dopravy, její rychlosti, flexibilnosti a spolehlivosti nemluvě. Na podzim jsem si zajel vlakem do Olomouce a byl jsem dost zděšen. Náš první železniční koridor, stavěný za desítky miliard korun na projektovanou rychlost 160 km/hod, vypadá tak, že to s vámi hází ze strany na stranu a tou 160 jedete tak třetinu cesty. Rychlost 160 km/hod se v civilizované Evropě používá tak na lokální přepravu. A u nás stále rekonstruujeme na tuto rychlost tak rychle, že ten první koridor už potřebuje generálku. Ale to byla jen odbočka.

Smiřme se s tím, že počet kamionů u nás poroste. A nenadávejme jim, bez nich bychom se takhle neměli. A už vůbec nežehrejte na jejich řidiče. Proti drtivé většině z nás jsou to profesionálové, kteří musí podstupovat pravidelně psychologická vyšetření a školení. My ostatní řidiči osobáků je jenom vidíme jako škodnou. Můžete namítat, že ten je vynikající lékař, onen super IT specialista, kam se hrabe řidič kamionu. Ano, máte pravdu. Ale tady mluvíme z pozice řidičů. A na silnici je ten řidič osobáku proti řidiči kamionu ubohý amatér, který vůbec netuší, která bije a jen nadává.

Kolik z nás má problém s parkováním? Kolikrát jste si odřeli auto při výjezdu z garáže? A dokážete si představit dlouhý kamion jak zacouvává k rampě z boku, kdy kabina je proti návěsu vytočena doprava a tudíž řidič vzadu nevidí nic. Doslova vůbec nic. Nebo jak se u kamionu nastavují zpětná zrcátka? Potřebujete prázdnou paletu, žebřík a měřící pásmo. Nevíte o čem mluvím? Tak vůbec nic nevíte o práci řidiče kamionu. Takové couvání musí často dělat několikrát denně.

Kamiony mají nařízené povinné přestávky v řízení. A je to dobře. Už několik let jsme neslyšeli o těžké havárii kdy řidič kamionu za volantem usnul. Tady se legislativa podařila. To usínání za volantem je dnes už přenecháno amatérům řídící osobní auta vracejícím se z dovolené na poslední chvíli. A tady jsme u toho jádra problému.

Řidič kamionu zajede na dálniční odpočívadlo, protože má zákonem předepsanou přestávku. A odpočívadlo je plné. Stát prostě zaspal a není u dálnic, ale ani u hlavních tranzitních silnic, dostatek parkovacích míst.

A co má v tomto okamžiku řidič kamionu dělat? Zastavit třeba na trávě, nebo na výjezdu z parkoviště? Nebo pokračovat k parkovišti dalšímu? To je v našich podmínkách dost často desítky kilometrů. Ať udělá, co udělá, vždy se dopustí přestupku. A co je horší? Že zastaví v oblasti parkoviště někde kde nemá, nemá že pojede dál, usne a způsobí fatální nehodu s několika mrtvými, jak tomu dříve bývalo?

Samozřejmě odstaví kamion na tom parkovišti, kde to jen jde a udělá dobře. Pak se od těch "rádoby řidičů osobáků" dozvíme jací jsou ti kamioňáci hajzlové, že se skoro nemohl dostat k natankování, chudáček. Nebo že zajel na parkoviště a skoro to nedobrzdil, jak tam stál kamion. Hm. A jakou rychlostí na to parkoviště vjížděl? Jděte někam.

Pak občas přijde policie a začne v noci ty kamioňáky na dálničním odpočívadle buzerovat a pokutovat za špatné parkování, případně je posílat pryč. A tady už jde sranda stranou. Když mu přikáže jízdu, tak ho nutí porušovat zákonem danou přestávku a tím pádem ho doslova a do písmene nutí dělat přestupek. A to podstatně závažnější než je špatné parkování. Tak to je naše policie. A co když ten řidič kamionu řekne, že si dal na spaní dvě decky vína?

Policie dělá represi, místo prevence. U plných parkovišť by měla řidiče při vjezdu informovat a sdělit jim, kde nejblíže volné parkovací místo najdou. Ale především ten stát totálně selhal a nějaké úvahy ministerstva dopravy o budování odstavných parkovišť vycházející z dnešních čísel mohou být za pár let, až dojde k jejich realizaci, zase nedostatečná. Jak jsem již uvedl, chceme žít lépe a doprava bude narůstat.

Úvahy o tom, že by mohli řidiči sjíždět z dálnice a parkovat mimo ni, je také úplně zcestná. Hned první obec na jejich cestě se bude bouřit, že tam kamionovou dopravu nechce. A ani ty kamiony nemusí skrz ní jezdit, stačí že budou jezdit po obchvatu a stejně se dozvíme něco o nárůstu hluku a prašnosti.

Pro začátek by stačilo málo. Třeba elektronický systém u každého parkoviště na dálnici který by u vjezdu ukazoval počet volných kamionových stání a přenos těchto údajů na internet. Řidič by pak už lépe naplánoval zastávku. Investice v řádu jednotek milionů. Porovnejme to s desítkou miliard vybranou za mýto.

Dále zmapovat velké skladové areály podél dálnic, a že jich je (!) a domluvit s provozovateli možnost nočního parkování kamionů. V areálu se přes noc většinou nepracuje, toalety jsou k dispozici a cesta k nim většinou nevede přes obce a od dálnic nebývají daleko. Forma úhrady v řádu stokorun může být atraktivní jak pro přepravní firmy, tak pro provozovatele těch areálů.

Ale především stát musí plánovat a stavět s vizí dopředu a nikoliv hašením současných problémů, jak je tomu momentálně například s mosty.

Po pádu několika z nich se najednou začínají bourat a obnovovat na mnoha místech současně. Např. na D10 hned dva najednou (u Brandýsy a u Turnova). A o problému se také ví již desetiletí. U Davle se totálně renovuje most z devadesátých let! Přeci takový most musí mít životnost kolem sta let.

A jsme u jádra problému. Při našem svatém protikorupčním tažení, kdy rozhodujícím, ne-li jediným faktorem při zadávání veřejné zakázky na stavbu, je cena a nikoliv kvalita nebo záruka, si zase zaděláváme na těžké problémy za pár let.

Hlasujte ve finále Blogera roku

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 26.3.2018 11:38 | karma článku: 35.13 | přečteno: 1139x


Další články blogera

Tomáš Flaška

Diktátor Putin se z tohohle asi nevzpamatuje

Vojenský zásah v Sýrii označil ruský velvyslanec ve Washingtonu za urážku ruského prezidenta Vladimíra Putina.

14.4.2018 v 8:12 | Karma článku: 35.17 | Přečteno: 1746 | Diskuse

Tomáš Flaška

Perličky našich nejvyšších z posledních dnů

Opravdu se divím a divím. Kde to jsme? Už ani netvrdím, že mě nemůže nic překvapit. Pouhé dva dny stojí za to.

12.4.2018 v 16:46 | Karma článku: 36.58 | Přečteno: 2105 | Diskuse

Tomáš Flaška

Brusel zastavil Česku dotace. Hurá!

Podle včerejších zpráv byl pozastaven dotační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost v hodnotě zhruba 114 miliard korun. Dle mě by se to mělo zarazit úplně.

11.4.2018 v 11:14 | Karma článku: 41.30 | Přečteno: 4226 | Diskuse

Tomáš Flaška

Na co to ministerstvo vnitra vlastně je?

Člověk by řekl, že je užitečné. Stačí se podívat na jeho webové stránky, co řídí a co pod něj spadá. A přesto se na něm láme chleba a kvůli němu nedošlo k dohodě o vládě.

7.4.2018 v 8:07 | Karma článku: 37.30 | Přečteno: 3740 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Tomáš Havetta

Elektronizace státu, daně a realita

Dnes jsem měl den, kdy jsem si musel zopakovat vše o asertvitě. Užil jsem si totiž komunikace s několika pracovnicemi finančního úřadu.

24.4.2018 v 21:23 | Karma článku: 9.72 | Přečteno: 103 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Důchodová reforma jako podvod století

Důchodová reforma bývala kdysi velkým tématem. Pak načas nějak vysublimovalo. A náhle se opět vrací. Mluví o něm vláda. A nedávno o něm mluvil i guvernér České národní banky Jiří Rusnok.

20.4.2018 v 8:00 | Karma článku: 47.35 | Přečteno: 15802 | Diskuse

Iva Hlavinková

Realitní makléř – co by mělo být součástí jeho služby?

Od klientů často slýchám stížnosti na realitky. Navíc málokdo ví, co vlastně po realitním makléři může chtít a co je, nebo by aspoň „za ty prachy“ mělo být v jeho službách.

18.4.2018 v 9:32 | Karma článku: 8.25 | Přečteno: 313 | Diskuse

Zdeněk Trinkewitz

Zadluženost a exekuce – společenská epidemie Česka

Epidemie postupuje a zadluženost rodin již zachvátila čtvrtinu české populace. A vláda s tím nic nedělá IDKP – Institut pro křesťansko-demokratickou politiku zorganizoval besedu na téma Český život na dluh,

17.4.2018 v 18:17 | Karma článku: 18.22 | Přečteno: 843 | Diskuse

Lucie Teisler

Když máte úspěšnou kariéru, příjemný život a přesto vás to nenaplňuje

Kdo by nechtěl být šťastný? Štěstí je dnes logickým cílem našich životů. Americká spisovatelka a novinářka Emily Esfahani Smithová, která se štěstím zabývá dlouhodobě, ovšem tvrdí, že štěstí je špatný životní cíl.

15.4.2018 v 18:40 | Karma článku: 15.96 | Přečteno: 606 | Diskuse
Počet článků 624 Celková karma 34.83 Průměrná čtenost 3282

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.