Neděle 28. února 2021, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. února 2021 Lumír

Tak už pan premiér přišel na to že dotace radši ne!

29. 10. 2019 14:46:18
Dopravci prý dotace zneužívají a je potřeba jim přistřihnout křidélka. Po zavedení 75% slev na autobusy a vlaky pro studenty a důchodce stát ročně doplácí asi 6 miliard korun. A světe div se, prý je na tom něco špatně.

Začnu odzadu. Žádné dotace být zavedeny neměly. Více cestujících stejně nepřitáhly a tyto peníze jdou povětšinou z kapes těch, co tyto dopravní prostředky obvykle nepoužívají. A tyto peníze jako každá dotace křiví trh a umožňují samozřejmě její zneužití.

Na to už přišel i pan premiér (teď nebudu jízlivě tvrdit, že v případě Agrofertu) a v souvislosti s dotacemi do dopravy se nechal slyšet: "Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával. Myslím si, že dobří podnikatelé mají společenskou odpovědnost a určitě dávají peníze i do neziskových nadací a snaží se takto lidem pomoci, takže zde mají velkou příležitost."

A to už začíná být veselé. Vážím si samozřejmě lidí a podnikatelů co dávají peníze na charitu, nebo podporují neziskový sektor. Ale přímo je k tomu nějak tlačit? Tady se začíná dělit na dobré a špatné podnikatele. Ale nemohu si pomoci, to už zavání takovým podnikatelským budovatelským slovníkem - sobotní brigády, akce Z apod. - prostě dobrovolně povinně něco vykonat pro společnost.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo situaci řešit tak, že se chystá zastropovat ceny jednotlivých jízdenek. To už je tedy socík jak vyšitý. Centrální tvorba cen, to tu už bylo. Chápu to ještě v oblasti přirozeného monopolu, jako cena za vodu, nebo kanalizaci, ale v dopravě, kde je několik firem? Představme si modelovou situaci, kdy v pátek večer chce konkrétním spojem konkrétní firmy cestovat nejvíce cestujících, zatímco na té samé lince té samé firmy v dopoledních hodinách je poptávka minimální. Firma nemůže nasadit oba autobusy večer, protože ten z dopolední linky musí být večer k dispozici třeba právě pro opačný směr. Tak co firma udělá?

Naprosto logicky stanoví cenu na večer vyšší než dopoledne. A podle zájmu cestujících ty nůžky příslušně rozevře, nebo sklapne. A teď přijde ministerstvo se stropem ceny na večerní spoj, což budou samozřejmě všichni cestující vědět. A cena jim bude pravděpodobně vyhovovat. Na internetu bude vyprodáno během pár vteřin, a když se bude prodávat v pokladně, tak si půjdete třeba pár hodin dopředu stoupnout do fronty. Takhle to přesně vypadalo za socialismu a k tomu to zase směřuje.

Původní úmysl pomoci důchodcům a studentům byl samozřejmě cestou do pekel, jak už praxe ukazuje. Dotace nabalí podvody (samozřejmě ale v rámci zákona, což sám pan premiér z vlastní zkušenosti zná), což vede k nerovnováze nabídky a poptávky (počet jízdenek, jejich cena a počet zájemců) a nakonec to vyústí v nějakou regulaci, která bude zase něco stát, někdo ji bude hlídat, nějací lidé se budou muset přibrat a zaplatit a nakonec slevy požerou samy sebe.

Přitom slevy se začaly poskytovat v době, kdy už bylo jasné, že na nové dopravní stavby budou příští rok chybět peníze. 6 miliard se platí v době, kdy podle původních slibů ANO měl být rozpočet již tři roky vyrovnaný. A zatím má naplánovaný schodek 40 miliard. Je to v době, kdy bez uzardění mluvíme o tom, že první vysokorychlostní trať u nás bude za 30 let, v době, kdy Poláci mají rozestavěno asi 1000 km dálnic proti našim asi 30, v době, kdy slavný tunel u Plzně se slávou budovaný na 200 km/hod se musel upravovat, aby zvládl aspoň 160.

Ta snaha o řešení nesmyslných dotací v dopravě nějakými nařízeními a regulací je už na úrovni plánovaného hospodářství tajemníků komunistické strany.

Autor: Tomáš Flaška | úterý 29.10.2019 14:46 | karma článku: 34.21 | přečteno: 1048x

Další články blogera

Tomáš Flaška

Tak prý to musíme ještě vydržet, sdělil pan premiér

Situace se zhoršuje, první výročí epidemie se blíží a vláda nám ordinuje pouze to, co po celý rok a chlácholí nás, že to ještě musíme vydržet. Kolik let, to nepovídá.

24.2.2021 v 11:40 | Karma článku: 45.20 | Přečteno: 8283 | Diskuse

Tomáš Flaška

Kam až klesnou pojišťovny v honbě za ziskem?

Určitě to znáte všichni, kdo máte auto. Každý rok vám přijde předpis pojistného na povinné ručení o něco vyšší, než byl rok předchozí. A můžete být sebevzornější řidič bez nehod.

20.2.2021 v 18:34 | Karma článku: 37.73 | Přečteno: 1410 | Diskuse

Tomáš Flaška

Tak na co tu ten nouzový stav vlastně máme?

To bylo pláče premiéra a ministra vnitra, jak se s neprodloužením nouzového stavu zboří svět. Nakonec si to vyprosili a nouzový stav byl na 14 dnů (byť možná protiprávně, ale přeci) prodloužen. A co se stalo?

18.2.2021 v 15:13 | Karma článku: 36.04 | Přečteno: 1126 | Diskuse

Tomáš Flaška

Demisi! A už nic jiného.

Ať se děje co se děje, nic nepomáhá. Počty nakažených zase stoupají, byť se šrouby přitahují. Upřímně řečeno, můžeme si za to sami, protože jak vidím při své práci dnes a denně, nařízení nedodržujeme.

17.2.2021 v 7:58 | Karma článku: 43.84 | Přečteno: 6300 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Kateřina Jandová

České HDP: vloni příjemné překvapení se letos nemusí opakovat

Výsledek českého hospodářství v minulém roce pozitivně překvapil. Hrubý domácí produkt se za celý rok 2020 podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu snížil pouze o 5,6 procenta...

26.2.2021 v 16:21 | Karma článku: 4.04 | Přečteno: 87 | Diskuse

Mirek Matyáš

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

26.2.2021 v 9:09 | Karma článku: 26.43 | Přečteno: 1240 | Diskuse

Karel Trčálek

EU cíleně a systematicky likviduje právní státy

Svou dluhovou krizi, a o existenci této dluhové krize snad nikdo střízlivý nepochybuje ani pravou hemisférou, se Evropa rozhodla řešit cílenou a systematickou likvidací právních států včetně toho našeho a toho především

25.2.2021 v 8:00 | Karma článku: 13.79 | Přečteno: 279 | Diskuse

Richard Neugebauer

Redistributivní platba zahájena (ale na Slovensku)

Malí zemědělci nemohou velkým konkurovat. Speciální dotace Evropské unie na prvních 28 ha má jejich konkurenceschopnost zvýšit. Je to dobrý nápad?

24.2.2021 v 12:22 | Karma článku: 8.71 | Přečteno: 241 | Diskuse

Markéta Šichtařová

EU zrušila právní státy

Svou dluhovou krizi se Evropa hned na počátku rozhodla řešit vznikem dočasných institucí s názvem Evropský nástroj finanční stability (EFSF) a Evropský mechanismus finanční stabilizace (EFSM).

24.2.2021 v 8:00 | Karma článku: 39.91 | Přečteno: 3117 | Diskuse
Počet článků 983 Celková karma 40.18 Průměrná čtenost 3145

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 

Najdete na iDNES.cz