Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Tak už pan premiér přišel na to že dotace radši ne!

29. 10. 2019 14:46:18
Dopravci prý dotace zneužívají a je potřeba jim přistřihnout křidélka. Po zavedení 75% slev na autobusy a vlaky pro studenty a důchodce stát ročně doplácí asi 6 miliard korun. A světe div se, prý je na tom něco špatně.

Začnu odzadu. Žádné dotace být zavedeny neměly. Více cestujících stejně nepřitáhly a tyto peníze jdou povětšinou z kapes těch, co tyto dopravní prostředky obvykle nepoužívají. A tyto peníze jako každá dotace křiví trh a umožňují samozřejmě její zneužití.

Na to už přišel i pan premiér (teď nebudu jízlivě tvrdit, že v případě Agrofertu) a v souvislosti s dotacemi do dopravy se nechal slyšet: "Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával. Myslím si, že dobří podnikatelé mají společenskou odpovědnost a určitě dávají peníze i do neziskových nadací a snaží se takto lidem pomoci, takže zde mají velkou příležitost."

A to už začíná být veselé. Vážím si samozřejmě lidí a podnikatelů co dávají peníze na charitu, nebo podporují neziskový sektor. Ale přímo je k tomu nějak tlačit? Tady se začíná dělit na dobré a špatné podnikatele. Ale nemohu si pomoci, to už zavání takovým podnikatelským budovatelským slovníkem - sobotní brigády, akce Z apod. - prostě dobrovolně povinně něco vykonat pro společnost.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo situaci řešit tak, že se chystá zastropovat ceny jednotlivých jízdenek. To už je tedy socík jak vyšitý. Centrální tvorba cen, to tu už bylo. Chápu to ještě v oblasti přirozeného monopolu, jako cena za vodu, nebo kanalizaci, ale v dopravě, kde je několik firem? Představme si modelovou situaci, kdy v pátek večer chce konkrétním spojem konkrétní firmy cestovat nejvíce cestujících, zatímco na té samé lince té samé firmy v dopoledních hodinách je poptávka minimální. Firma nemůže nasadit oba autobusy večer, protože ten z dopolední linky musí být večer k dispozici třeba právě pro opačný směr. Tak co firma udělá?

Naprosto logicky stanoví cenu na večer vyšší než dopoledne. A podle zájmu cestujících ty nůžky příslušně rozevře, nebo sklapne. A teď přijde ministerstvo se stropem ceny na večerní spoj, což budou samozřejmě všichni cestující vědět. A cena jim bude pravděpodobně vyhovovat. Na internetu bude vyprodáno během pár vteřin, a když se bude prodávat v pokladně, tak si půjdete třeba pár hodin dopředu stoupnout do fronty. Takhle to přesně vypadalo za socialismu a k tomu to zase směřuje.

Původní úmysl pomoci důchodcům a studentům byl samozřejmě cestou do pekel, jak už praxe ukazuje. Dotace nabalí podvody (samozřejmě ale v rámci zákona, což sám pan premiér z vlastní zkušenosti zná), což vede k nerovnováze nabídky a poptávky (počet jízdenek, jejich cena a počet zájemců) a nakonec to vyústí v nějakou regulaci, která bude zase něco stát, někdo ji bude hlídat, nějací lidé se budou muset přibrat a zaplatit a nakonec slevy požerou samy sebe.

Přitom slevy se začaly poskytovat v době, kdy už bylo jasné, že na nové dopravní stavby budou příští rok chybět peníze. 6 miliard se platí v době, kdy podle původních slibů ANO měl být rozpočet již tři roky vyrovnaný. A zatím má naplánovaný schodek 40 miliard. Je to v době, kdy bez uzardění mluvíme o tom, že první vysokorychlostní trať u nás bude za 30 let, v době, kdy Poláci mají rozestavěno asi 1000 km dálnic proti našim asi 30, v době, kdy slavný tunel u Plzně se slávou budovaný na 200 km/hod se musel upravovat, aby zvládl aspoň 160.

Ta snaha o řešení nesmyslných dotací v dopravě nějakými nařízeními a regulací je už na úrovni plánovaného hospodářství tajemníků komunistické strany.

Autor: Tomáš Flaška | úterý 29.10.2019 14:46 | karma článku: 34.20 | přečteno: 1039x

Další články blogera

Tomáš Flaška

To je zase otázek kolem premiéra

Šalamounsky rozhodl zase nejvyšší státní zástupce. Je to takové chození kolem horké kaše. Ale vlastně se neděje vůbec nic. To vidí všichni, ale skoro všichni tvrdí opak.

4.12.2019 v 16:30 | Karma článku: 30.27 | Přečteno: 893 | Diskuse

Tomáš Flaška

Bravo pane premiére!

Není ale potřeba se stydět. Nebraňte se zveřejnění auditu. Jenom tak lze přeci ukázat, jak jednáte správně a že tomu dotačnímu zlu zamezíte. Dotace přeci nekřiví jen podnikatelské prostředí, ale prý i charakter.

3.12.2019 v 4:30 | Karma článku: 34.20 | Přečteno: 1199 | Diskuse

Tomáš Flaška

Východní despocie zase ukazují co jsou zač

Ale ono ani tak nejde o Rusko a Čínu, jako spíše o mnohé naše ústavní činitele a jejich obdivovatele. Kdy už tito lidé pochopí, že pro ty dva státy jsme jen hmyz, který má poslouchat a držet ústa a krok?

1.12.2019 v 15:00 | Karma článku: 43.75 | Přečteno: 4932 | Diskuse

Tomáš Flaška

Já jsem Klaus, kde je Okamura?

Pan Václav Klaus mladší se nám dnes zase vybarvil. Sněmovna se po mnoha letech začala zabývat tím, že by průvodcovské služby měli provozovat jenom licencovaní, odborní, školení a skutečně schopní průvodci.

29.11.2019 v 15:39 | Karma článku: 32.31 | Přečteno: 1212 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Markéta Šichtařová

Politické neziskovky: skryté nebezpečí

Environmentalismus, genderismus, multikulturalismus, alarmismus... Hromada -ismů, které mají jedno společné: Ještě před dvaceti lety zněla jak z cizí planety, dneska hrozí ovládnout a překopat náš svět.

6.12.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.18 | Přečteno: 10358 | Diskuse

Miroslav Pech

Od pantáty vedou dráty... jak první republika podporovala elektrifikaci

Občas mě zaujme nějaká milá pohádka. V poslední době mám obzvlášť rád tu o návratu k volnému trhu v energetice. O návratu do mytického období, kdy trh nebyl pošpiněn dotacemi a panovala výlučně jeho neviditelná a nepokřivená ruka.

3.12.2019 v 9:52 | Karma článku: 14.50 | Přečteno: 470 | Diskuse

František Kubásek

Nepříjemná pravda o Ursule von der Leyen

Evropský parlament si zvolil novou Evropskou komisi, která nám všem bude vládnout. Co že je zač tato eurokomise? Chtěl jsem se na ně podívat, ale samotná Ursula von der Leyen, předsedkyně, vydá dost na vlastní příspěvek.

30.11.2019 v 21:37 | Karma článku: 33.59 | Přečteno: 1179 | Diskuse

Jan Ferenc

Parkuj v klidu

Městské části širšího centra Prahy opět rozšířily, nebo do konce roku rozšíří tzv. modré zóny pro parkování. Místním jen přibudou starosti a výdaje.

29.11.2019 v 9:39 | Karma článku: 26.89 | Přečteno: 715 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Penzijní fondy už dokamuflovaly

Jak zajímavé sledovat média u nás a v zahraničí. Obvykle to funguje tak, že pokud se nejedná o nějakou vyloženě klíčovou zprávu, většinu témat přebíráme s jednodenním zpožděním.

29.11.2019 v 8:00 | Karma článku: 48.69 | Přečteno: 28008 | Diskuse
Počet článků 856 Celková karma 35.71 Průměrná čtenost 3144

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 

Najdete na iDNES.cz