Elektromobilita? Jsem ohromen!
Představte si, že zainvestujete. Nejdříve do rodinného domu, pár mega. Protože na ulici před panelákem elektromobil opravdu nedobijete. A nedá se předpokládat, že by vám zaměstnavatel dovolil si u něj na firemním parkovišti dobíjet každý den auto až do úplného nabití.
Pak si zase připlatíte a nekoupíte si nové auto, diesláka, ale půjdete do toho a koupíte si elektroauto! Připlatíte si tak 2x tolik, ale co byste pro věc neudělali, viďte?
Vezměme domácího výrobce a model Škoda EnyaqIV. V nejlevnější variantě zaplatíte 1.059.900 Kč (pokud to číslo připadá někomu trochu dlouhé, tak pro zkrácení – něco přes mega) a za to dostanete elektrovůz s baterií 62 kWh a dojezdem 390 km.
Smíříte se s tím, že pokaždé, když přijedete domů, tak nevystoupíte z auta a nepůjdete do pelíšku, ale nejdřív hezky vytáhnete v garáži šňůru a auto připojíte. A nezapomeňte ji zase odpojit při každém odjezdu! Dnes a denně, celou životnost auta.
Když jste se tedy smířili se všemi těmito náklady a pracemi s nabíjením tak si představte, že přeci jen občas vyrazíte s rodinou na delší cestu a teď musíte vyřešit kde dobít proud. To není o tom, že prostě někde zastavíte u pumpy. Logistika velí, že musíte mít dopředu naplánováno, kde to bude, musíte se modlit, aby neměli z nějakého důvodu zavřeno, nebo poruchu (protože to by byla skutečně konečná) a musíte taky doufat, že tam nebude fronta více jak jednoho auta. Protože každé auto u stojanu minimálně půl hodiny postojí.
Řekněme, že naplánujete natankování na dálnici D5 u stojanu MOL. Zatím zdarma, ale až vás elektromobilistů bude víc, tak se začne platit, logicky.
Teď řekněme že máte to příslovečné štěstí a u stojanu není ani noha a rovnou se napojíte. Nebude to hotové za pět minut. Tedy zaplatit, koupit něco k pití a zase odjet. Svou zastávku budete protahovat, dáte si kafe. Děti budou prudit, když bude štěstí, budou u pumpy prolézačky (nesmí být zimní období), zakopete si s nimi třeba i míčem. Ale ať budete dělat co budete dělat, vymýšlet si aktivity, děti bavit, tak více jak 40 minut u té pumpy nevydržíte (McDonald u ní nestojí).
Teď řekněme, že skončilo promo období a začne se platit. Sice vám ta matematika moc nejde, když už jste se rozhodli k předchozím investicím, ale pojďme se podívat na provozní náklady.
Uvedená Škoda Enyaqiv má dojezd na 1kWh 6,3 km. Ona nabíjecí stanice MOL má nabíjecí výkon 50 kW (existují i rychlonabíječky o výkonu 150 kW, ale jsou zatím dvě v republice – na tu asi opravdu nenarazíte). Zaplatíte paušál 259 Kč (viz foto) a řekněme že pro jednoduchost vezmu 100% účinnost (musím těm elektromobilům přeci fandit) a za 40 minut si tak do baterky auta došťoucháte 33,3 kWh, s kterými ona Škoda EnyaqiV ujede 210 km. Jeden kilometr vás tak přijde na 1,23 Kč.
A teď si vezměme nějakého diesela s poměrně vysokou spotřebou 6 litrů (ty nejlepší dokáží jezdit i pod 5). Při ceně nafty 26 Kč za litr vás tak vyjde 1 kilometr na 1,56 koruny. Rozdíl tedy 33 haléřů.
Řekněme, že auto najezdí za dobu, než se ho zbavíte 150 000 km, tedy na naftě projezdíte o 49 500 Kč více. O to by mělo být elektroauto dražší, nikoliv dvojnásobně. A to neberu v úvahu všechny ty výše uvedené pakárny. Prostě mi to nějak nevychází.
Tak co s tím? Nemyslete si, že budete na naftu jezdit pořád. To bude velice jednoduché. Jednou se zvýší spotřební daň u nafty na několikanásobek a pokud nebudete chtít chodit po svých, tak rádi do elektroauta přesedláte. Všichni se můžeme těšit na příjemné zážitky!
Tomáš Flaška
Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků
ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.
Tomáš Flaška
Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat
Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.
Tomáš Flaška
Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu
V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.
Tomáš Flaška
Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši
Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?
Tomáš Flaška
Dezinformátor ten lehký život má
Nikdo se ho totiž na nic neptá. Otázka je, jestli to dělá z hlouposti, nebo se zlým úmyslem. V každém případě lhát je špatně. A on se jenom ukájí tím, jak mu klaka tleská.
Tomáš Flaška
Je magistra Veronika Valíková Šubová alkoholička, nebo není?
Na tuto otázku reaguje velmi citlivě a hrozbami soudních žalob nešetří ani trošku. A při té příležitosti si to rozdává i se svými oponenty, hlava nehlava, jak se na ráznou magistru sluší.
Tomáš Flaška
Trocha zpráv na apríla
Zpravodajské agentury bohužel nepřináší ty nejdůležitější zprávy dne v plném znění. Tak si zkusme doplnit, co dnes nevyšlo.
Tomáš Flaška
Někdo tady lže
Prezident Pavel svolal schůzku opozice a koalice ohledně důchodové reformy. Záslužný čin. Nepamatuji, že by některý z jeho dvou předchůdců zkusil něco podobného. A o tom má prezidentská funkce být.
Tomáš Flaška
Tak si ty ruské volby shrňme
A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.
Tomáš Flaška
My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole
Je nám těmi správnými vlasteneckými silami vštěpováno, že se pořád před někým hrbíme a že to není nutné. Sklapli jsme podpatky v roce 1939 před Němci a pak v roce 1968 před Rusy.
Tomáš Flaška
Výbuch demokratické sopky a výron té správné východní demokracie
Reakce na článek Jiřího Jurčáka. Opraveny i pravopisné chyby. Ale to se u flastenců stává, to musíme omluvit.
Tomáš Flaška
Jednou StBák, pořád StBák, viďte pane předsedo?
Andreje Babiše zřejmě velmi naštval ministr zahraničí Jan Lipavský, který ho označil za bezpečnostní riziko pro Českou republiku. A už to jelo.
Tomáš Flaška
Maďarsko je jako žena prodejná
Připojilo se jako první země EU k tzv. hedvábné cestě, což má přinést do Evropy čínské investice a vliv (o vlivu se v Maďarsku taktně mlčí). Jenže už přichází první náklady a zatím bez zisku.
Tomáš Flaška
Nikoliv Fico, ale Slováci Čechy pohrdají
Nezapomínejme totiž na jedno – Fico byl demokraticky zvolen a většinově vyhrál. To co koná a jak jedná tedy představuje vůli většiny slovenského národa.
Tomáš Flaška
Zmije
Zmijí se každý bojí. A to i u nás. Přitom potkat jí chce opravdu trochu štěstí. A otázkou pak je, kdo má větší strach. Blíží se jaro, udělejme si malou exkurzi.
Tomáš Flaška
Skoro protiteroristické policejní manévry na šneky
Myšleno na šneky silnic – kamiony. Když jsem ve zprávách viděl, že na 22 km úseku D1 bylo nasazeno devět policejních hlídek a helikoptéra, aby jim zatly tipec, tak jsem si říkal: pro koho to divadlo je?
Tomáš Flaška
A proč Rusům a jejich příznivcům nenaservírovat jejich vlastní polívčičku?
Rusy dosazený gubernátor zabrané ukrajinské Záporožské oblasti Jevgenij Balický: „Vysídlili jsme velké množství rodin. Nebyl to snadný úkol. Deportovali jsme ty, kteří nějakým způsobem nepodporovali speciální vojenskou ...
Tomáš Flaška
Dlouhá story dopravy na pražské letiště
Kdy to tak začalo? Řekl bych v 70. létech 20. století, když se projektovala trasa metra A. Uběhlo padesát let a stále nic. A přitom těch řešení už mohlo být.
Tomáš Flaška
Mají to ty soudy u nás nějaké pomotané
V poslední době dva rozsudky a dva naprosto odlišné světy. Člověk tomu přestává rozumět. Takže do budoucna: soudům nevěřte! Ale někdy ano, vlastně ANO. Stačí si přečíst výroky funkcionářů ANO.
Tomáš Flaška
Budoucnost vládnutí ANO a SPD
Staronový úspěšný, upřímný a pravdomluvný předseda ANO Andrej Babiš se nechal slyšet, že by se případné vládní koalici s SPD nebránil. Podívejme se s úsměvem na co se můžeme možná i těšit.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 1310
- Celková karma 33,66
- Průměrná čtenost 3002x