Vysokorychlostní vlak TGV - zážitek na život

26. 11. 2022 9:47:10
Smířil jsem se s tím, že vysokorychlostních tratí u nás se již nedožiji. Tím nemyslím rychlé vlaky jezdící 250 km/h, ale minimum je pro mě 300 km/h. Tak jsem s tím musel něco udělat.

Od malička jsem byl fanda do vláčků. Babička mě nikdy nemohla dostat z vyhlídky nad pražským hlavním nádražím, kde jsem přes zábradlí koukal a koukal. Má láska došla až ke studiu na Střední průmyslové škole dopravní, obor Sdělovací a zabezpečovací technika v železniční dopravě. Tím jsem ale díky tehdejším papalášům s dopravou skončil a mé kroky směřovaly jinam. Nicméně láska k vláčkům mi zůstala do dnes.

Naplánovali jsme to na letošní sváteční listopad trochu kostrbatě, ale jasně. 17. listopadu ve čtvrtek, jsme odletěli do Paříže. Zde jsme přenocovali nedaleko nádraží Montparnasse. Ráno jsme nasedli do mého vysněného vlaku a odjeli do Bordeaux. Tady jsme strávili příjemný víkend a v pondělí ráno pak přímým letadlem domů. Ale zpět k tomu hlavnímu celého cestování.

TGV, tato tři písmena francouzsky vyslovována té-žé-vé, zná jistě každý. Je to legenda mezi moderními vysokorychlostními vlaky, která také často „vystupuje“ ve filmu. Zkratka TGV je složena z francouzských slov train à grande vitesse (vysokorychlostní vlak). Historie rychlovlaku TGV se začala psát v roce 1972, kdy byl vyvinut prototyp vlaku s označením TGV001 a který byl poháněn plynovou turbínou. Tento vlak hned v prvním roce uvedení do provozu vytvořil rychlostní rekord 318 km/h. Design prototypu se stal předlohou pro budoucí vlaky TGV. Rozvoj plynového pohonu však zastavila ropná krize 70. let a vývoj se tedy musel zaměřit na elektrickou energii, kterou dodávaly nové jaderné elektrárny. To však znamenalo velký konstrukční zásah do vývoje nových jednotek. Vznikl tedy nový experimentální prototyp Zébulon, který byl již plně elektrický.

Typická TGV souprava je složena ze 2 hnacích jednotek (na koncích) a osmi vložených vozů a měří 200 metrů (mimo typ TGV Atlantique). Vložené vozy využívají podvozky, které jsou společné pro sousední vozy (s výjimkou spřažení s čelními vozy). Výhodou je snížení počtu náprav, zvýšení prostornosti uvnitř vozů a lepší aerodynamika celého vlaku. Jeden TGV rychlovlak je většinou sestaven ze dvou spojených souprav. Zdroj.

Rychlejší vlaky si žádaly nové tratě. V polovině 70. let rozhodla francouzská vláda o financování výstavby první vysokorychlostní tratě z Paříže do Lyonu. Slavnostní otevření trati proběhlo v roce 1981 za účasti nejvyšších politiků a příběh TGV se stal skutečností. Jen o několik měsíců dříve naměřili inženýři nový světový rychlostní rekord. Francouzi projekt nazvali jako TGV 100, cílem bylo pokořit rychlost 100 m/s (tedy 360 km/h), což se povedlo s velkou rezervou. Zdroj.

Jízdenky na trať Paříž-Bordeaux jsme rezervovali s předstihem 5ti měsíců. Nebudete asi věřit, ale na úsek 600 km jsme platili za jízdenku 22 Euro, k tomu místenka za 3 Eura a jste na nějakých 610 korunách. To je levnější než u nás! Ale u nás se plazíte rychlostí 160 km/h. Momentálně se s velkou pompou staví některé tratě na 200 km/h. To je teda úspěch, nemohu si sarkasticky odpustit.

A v den D, tedy v pátek 18. listopadu ráno, jsme s 45 minutovým předstihem (jak nám bylo vysvětleno) s kufry a nažhavení na pařížském nádraží Montparnasse.

Nejprve nahlédneme do čekárny. Přeci jen jsme přišli i s trochou předstihu a na nástupiště vás pustí až když je přistavena souprava. Dřív se přes turniket nedostanete.

Náš vlak je nízkonákladová společnost Ouigo a odjíždí v 09:11 smět Toulouse.

Konečně otevřeli turnikety a můžeme sestoupit o patro níže (nádraží je podzemní) na nástupiště.

Již když uvidíte tohoto krasavce na nástupišti, okamžitě přitáhne vaší pozornost. Budí respekt a jeho aerodynamický tvar lahodí oku. Při rozjíždění i zastavování je velice tichý, až diskrétní. Skládá se ze dvou spřažených souprav. Soupravy jsou uvnitř průchozí, ale jen v horním patře. Dole jsou jakoby uzavřené oddíly pro asi 30 cestujících. Jedná se o nízkonákladovku, tudíž žádný bufet, žádné displeje, žádný palubní servis. Ale to nevyhledáváme. Nás zajímá jen ta cesta.

Vydáváme se podél soupravy, abychom našli svůj vagón.

A jdem na to.

Doleva v přízemí to je mimo jiné i pro vozíčkáře. My budeme stoupat do patra na čtyři sedadla mezi čísly 133 až 184.

Když v roce 1981 prezident Francois Mitterand oficiálně uvedl do provozu první vysokorychlostní trať z Paříže do Lyonu, odstartoval tím novou generaci cestování ve Francii. Krátce před touto inaugurací pokořil vlak TGV tehdejší rekord rychlostí 380 km/h a stal se tak národním symbolem. Rekord se podařilo navýšit dokonce dvakrát a TGV stále drží světové prvenství na kolejových tratích s rychlostí 574,8 km/h.

Všechny dnešní TGV splňují maximální bezpečnostní standardy, nechybí oplocení v celé délce a také mimoúrovňová křížení. Navíc na rozdíl třeba od Německa na tyto tratě nesmí jiné než vysokorychlostní vlaky. Zdroj.

Na minutu přesně (dokonce o pár sekund dříve) vyrážíme. Asi, protože se elektronicky kontrolují jízdenky před vstupem na nástupiště, vědí, že už jsou všichni na palubě.

Vlak nemá žádné obrazovky ani displeje. Tedy improvizuji, pokládám svůj telefon k okénku a celou trasu budu měřit rychlost prostřednictvím družic GPS, což považuji, i v autě, za nejpřesnější a nejspolehlivější údaj.

Přes Paříž jede vlak dost v tunelech a proto telefon ukazuje rychlost 200 km/h. Už to je pro nás jaksi v říši fantazie. Ale já samozřejmě spokojen nejsem. Teprve když osídlenost prořídne, tak vlak trochu přidá a čísla rostou.

Meta se blíží. Ale stále nejsem spokojen. Nicméně vlak takto jede již mezi poli asi 20 minut a já začínám propadat skepsi. Rychloměr stále kmitá mezi 292 až 298 km/h a já už povzbudivě ženě říkám, že to asi započteme. Bude to asi jako v autě. Tachometr vám u většiny aut také ukazuje více, než ve skutečnosti jedete. To aby lidé měli dojem, že jedou rychle, ale ve skutečnosti je to OK. A tak si říkám, že tady to bude podobné. Strojvedoucí má před sebou na displeji 300 km/h, ale GPS skutečnost je o trochu nižší. Rezignuji a jdu se projít po vlaku. Pojďme spolu.

Vnitřní prostor vlaku TGV je hermeticky uzavřen, dovnitř neproniká téměř žádný hluk ani v nejvyšších rychlostech. Ve vysoké rychlosti nevidíte kolem trati žádné sloupy, detaily blízko trati jsou rozmazané. Při cestě kolem dálnice „předjíždíte“ automobily jako byste na silnici míjeli autem cyklistu. Při míjení s protijedoucím vlakem TGV s vašim vagónem lehce dvakrát zhoupne tlaková vlna (pokud je protijedoucí vlak složen ze 2 souprav). Že byste ho zahlédli, na to zapomeňte.

Podél trati nejsou žádné semafory. V té rychlosti by strojvedoucí neměl šanci zaznamenat, co na nich svítí. Dochází tak pouze k přímému přenosu na panel před strojvedoucím, aby viděl, že před ním "svítí" červená. To se nám ale nestalo. Vlak se v Paříži rozjel a pak zase v Bordeaux zastavil.

U každého oddílu je na chodbě tzv. "Lavička na chodbě". Její účel je prostý - telefonování. Když někomu zazvoní telefon, okamžitě vystartuje ze svého místa a pádí na chodbu. Za zavřenými dveřmi si pak své záležitosti vyřídí.

Vracím se na místo a kontroluji rychlost. A najednou hle:

Jenže rychlost se zase rychle vrací těsně pod 300 km/h. Prostě klasická chyba měření. Sice se mi to podařilo zaznamenat, ale vnitřně uspokojen nejsem. Nedá se nic dělat. Pokračujeme dál.

Kabiny jsou tzv. výkyvné skříně. Jednoduše, laicky vysvětleno: představte si na podvozcích vztyčenou tyč a na ní je (na obou koncích, podvozcích) na otočném kloubu zavěšená kabina. Když vlak vjede do zatáčky, tak odstředivá síla kabinu vychýlí do strany. Cestující sedí jakoby našikmo, ale vidí to jen opticky. Díky odstředivé síle nic necítí. A vy máte dojem, že pořád jedete rovně, plynule, jako v letadle. Ostatně pohybujete se již rychlostí, ve které se dopravní letadla již dávno odlepují ze země.

Tak když chci ženě ukázat kousek od trati pěkný kostelík, který míjíme, tak než otočí hlavou už ji jenom ukazuji mávnutím ruky někam za nás, že tam tedy je.

Ale pozor. Cítím mírné zrychlení a vrhám pohled na svůj telefon.

To už není chyba měření. To je už realita. Tak jsem se dočkal. Nyní nás čeká opravdu více jak hodina jízdy v rozmezí 300 až 320 km/h. Ani o trochu, ani na chvilku, méně. Už to prostě frčí.

Tak si tu maximálku, kterou opravdu drží v jednom kuse i celé minuty musím též zaznamenat.

Vlaky TGV jsou považované za nejrychlejší způsob cestování po Francii. Při srovnání cestovní doby z pohledu dveře-dveře, poráží jak autobusy, tak i automobily, běžné vlaky a dokonce letadla. Zatímco naši trasu z Paříže do Bordeaux urazil Ouigo za 2:06 hodin (600 km), autobusům tento úsek trvá necelých 7 hodin, autu zhruba 5,5 hodiny a letadlu se započtením cesty na letiště, do města a odbavení minimálně 3,5 hodiny.

Končíme na nádraží v Bordeaux. A našeho krasavce si na rozloučenou musím v hale ještě vyfotit.

Na závěr několik technických dat. Zdroj a Zdroj.

Rychlovlaky TGV vyrábí francouzský koncern Alstom, hodnota jedné klasické soupravy se odhaduje na necelých 15 milionů euro (375 mil. Kč), dvouposchoďového Duplexu 25 milionů a Eurostar 32 milionů euro. Téměř 600 vyrobených souprav „rychlovlaku pro každého“ udělaly z vlaků TGV francouzský národní symbol a pýchu francouzského strojírenství. Vlaky TGV provozuje společnost SNCF Voyages, odnož francouzského státního dopravce SNCF pro dálkovou dopravu.

  • Rok výroby: 1995–1998 (1. série), 2001–2004 (2., 3. a 4. série), 2004–2006 (5. série), 2007–2009 (Duplex „Dasye“ - dvouposchoďové)

  • Teritorium: Všechny linky TGV kromě LGV Est

  • Nejvyšší rychlost: 320 km/h (provozován po tratích 300 km/h)

  • Napájecí soustavy: 25 kV 50Hz ~, 1,5 kV =

  • Trakční motory: 8 třífázových synchronních střídavých trakčních motorů, 8 800 kW (12 000 koňských sil) při 25 kV napětí

  • Délka jednotky: 200 m

  • Hmotnost jednotky: 380 t

  • Konfigurace jednotky: 1 hnací vozidlo + 8 vložených vozů + 1 hnací vozidlo, 545 sedadel

  • Poměry: 23 kW/t / 0,70 t/sedadlo / 16,15 kW/sedadlo

  • Zvláštní rysy: Dvoupodlažní vozy, jednotné přední sklo, zaoblený nos

Autor: Tomáš Flaška | sobota 26.11.2022 9:47 | karma článku: 40.06 | přečteno: 4401x

Další články blogera

Tomáš Flaška

Tak si ty ruské volby shrňme

A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.

19.3.2024 v 7:04 | Karma článku: 40.31 | Přečteno: 3008 | Diskuse

Tomáš Flaška

My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole

Je nám těmi správnými vlasteneckými silami vštěpováno, že se pořád před někým hrbíme a že to není nutné. Sklapli jsme podpatky v roce 1939 před Němci a pak v roce 1968 před Rusy.

14.3.2024 v 16:57 | Karma článku: 39.98 | Přečteno: 3227 | Diskuse

Tomáš Flaška

Výbuch demokratické sopky a výron té správné východní demokracie

Reakce na článek Jiřího Jurčáka. Opraveny i pravopisné chyby. Ale to se u flastenců stává, to musíme omluvit.

13.3.2024 v 14:47 | Karma článku: 31.82 | Přečteno: 842 | Diskuse

Tomáš Flaška

Jednou StBák, pořád StBák, viďte pane předsedo?

Andreje Babiše zřejmě velmi naštval ministr zahraničí Jan Lipavský, který ho označil za bezpečnostní riziko pro Českou republiku. A už to jelo.

11.3.2024 v 16:19 | Karma článku: 42.01 | Přečteno: 2363 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.89 | Přečteno: 469 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 582 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 476 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 1302 Celková karma 36.00 Průměrná čtenost 3017

Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz. 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...