Silnice USA, pro Američany druhý životní prostor
To ale je v tom, že ročně najezdí průměrně zhruba dvojnásobek kilometrů proti nám. Takže to číslo mrtvých pak klesne na polovinu.
President Eisenhover v padesátých létech minulého století usoudil, že silniční síť v USA je nevyhovující a pustil se do toho. A podobně jako například později přijali Američané za svůj plán dobytí Měsíce, tenkrát se národ vrhl na budování dálnic.
Dnes zde máte silnice a silničky, dvou- až pětiproudé (v jednom směru) dálnice různých úrovní, označované tu Higway, jinde Expresway, nebo prostě Way.
Vrcholem je síť mezistátních dálnic označovaných jako Interstate. Dnes je jich zhruba 70.000 km. Ty mezi severem a jihem mají lichá čísla, mezi východem a západem pak sudá.
Na prvním obrázku vidíte první šok. Dálniční odbočka doleva.
V Americe je totiž předjíždění na dálnicích povoleno i zprava. Všechny pruhy jsou si rovny. A tak pomalu jedoucí vozidlo si klidně jede desítky kilometrů v levém pruhu, nikoho to nevzrušuje a všichni v klidu zprava předjíždí. A to i kamiony, které nemají omezenou rychlost. Jsou si rovnocenny s ostatními.
Nikdo se vám nelepí na kufr, nebliká, netroubí, neťuká si na čelo. Jste v klidu. A když potřebujete, tak si v klidu i zprava předjedete. Pak vás ale samozřejmě nemůže divit, že odbočky, odpočívadla, pumpy jsou jak vpravo, tak i vlevo od dálnice.
Motelů je na cestě dost, všude kde jsou potřeba. A jsou přizpůsobeny kultu auta. Zacouváte si ke dveřím svého pokoje a zavazadla z auta nosíte až k posteli na vzdálenost třeba jen pouhých tří metrů. Ta postel bývá hned za dveřmi. Bez schodů.
Další věc - kostely. Na venkově skoro nevidíte bar nebo hospodu. Zato kostelů strašně moc. Různé církve, různá velikost, různá výstavnost. Ale jedno mají společné. Obrovské parkoviště pro věřící.
Amerika dala světu McDonalda. Ale těch řetězců je tam obrovské množství. A hlavně samozřejmě podél silnic. Nabídka jídel a pití je velmi podobná. Ale hlavně vše rychle.
Místa je rozhodně dost. Proto pás mezi pruhy dálnice je více než široký. Je to samozřejmě i bezpečnější. Nižší třída dálnic má normální křižovatky, nebo se tu prostě můžete otočit do protisměru. Opakuji - pruhy jsou rovnocenné a proto i levý může být například odbočující.
Kapitolou samo o sobě je tankování. Stojany jsou velmi sofistikované. Obsloužíte se sami pomocí platební karty. Vůbec nemusíte chodit dovnitř. Úsměvné je, že stojan po vás nechce PIN, ale PSČ (české). Zadával jsem vždy PSČ svého bydliště. Jenže v dobré polovině případů to kartu neakceptuje. V takovém případě musíte jít dovnitř a zaplatit předem. Musíte tedy odhadnout, kolik benzínu se vám do nádrže vejde a podle toho zaplatit. Pak vám stojan vydá přesně zaplacené množství. Spíše jsem se ale divil, když to s tím českým PSČ kartu akceptovalo.
Na druhé stránce je zde téměř vždy velmi dobré a především velmi levné občerstvení. Například nápoje často i levnější než v supermarketu! A všude a zásadně zdarma toalety. A nikdo neřeší, jestli jste tankovali nebo ne.
Při průměrné ceně 2,50 dolaru za galon benzínu, tedy asi 15 korun za litr, opravdu neřešíte spotřebu, zajížďky, ani jakékoliv cesty někam navíc.
Světla na křižovatkách bývají umístěna buď přímo uprostřed křižovatky (zavěšené na lanech), nebo až za ní. Velký nezvyk, na který si ve vlastním zájmu musíte hodně rychle zvyknout.
Nestačíte se divit, jak se mění čtvrtě podél silnic. Nejnuznější příbytky jen o pár metrů dál vystřídají honosné vily.
Nejraději jsme měli zastávky na venkově, u co nejopuštěnějších míst. Divili jsme se, co ještě existuje a slouží. Samozřejmě nechyběla pravidelná otázka odkud jsme a následné zvolání že to je Perfect v tom Czechoslovakia! Ale občas jsme si dali kafe a ani ho pak nechtěli zaplatit jak byli nadšeni že viděli nějaké exoty.
Občerstvovací řetězce si musí konkurovat spíše službami než cenami. Se sortimentem to jde těžko, protože zákazník si žádá a poskytovatel vyhoví. Proto jsou všude hamburgery, hranolky, coly, zmrzliny. K tomu vafle, kukuřice, případně hovězí. Tak jsme uvítali možnost si místo domlouvání se s prodavačem, kterému jsme vůbec nerozuměli, si objednávat přímo na displeji. Autem nemusíte jezdit jen k okýnku. Můžete zaparkovat, obsluha přijde k okénku, objedná, přinese, vy v autě zkonzumuje, obsluha odnese zbytky a vy zase jedete dál.
Jinak k těm supermarketům, ale platí to často i pro pumpy. Parkoviště je prostě jedna velká ranvej. Ve větších městech mají čáry a nějaký řád. Ale na venkově si jezdíte a parkujete podle libosti.
Mississippi. Obrovský tok. Obrovské mosty přes ní. A obrovské lodě na ní.
Občas, obzvláště na pobřeží, musí silnice překonat vodu ultra dlouhými mosty.
Kapitolou samou pro sebe jsou kamiony. Větší než u nás. Rychlejší než u nás. Je vidět, že po Americe jezdí asi dny i týdny. A tak obytný prostor za kabinou řidiče připomíná rozměry malý obytný vůz. Žádná jednoduchá spací kabina.
Policisté zde zásadně zastavují zezadu. Začnou na vás svítit a houkat a vy musíte zastavit na krajnici a čekat na příchod policisty. Ten zastaví za vámi, vystoupí a jde na to. Takže když vás policejní auto předjede tak můžete, na rozdíl od našich krajin, zůstat klidní. Ale číhají na dálnicích hodně často. Určitě mnohem více než u nás. Taky málokdy vidíte, že by někdo výrazně překračoval povolenou rychlost. Tak 10% je v toleranci. A ještě jedna zajímavá věc. Údaje na tachometru o rychlosti vozidla přesně sedí s údajem GPS. V Evropě vám tachometr vždy ukazuje více.
Před každým dálničním výjezdem, ať už k odpočívce, nebo na křižovatce, jste cedulemi předem upozorněni, jaké hotelové řetězce tam jsou, jaké podniky stravování a jaké firmy nabízející pohonné hmoty.
Značku s omezením rychlosti máte každou zhruba míli na dálnici a na každém rohu v obci. Zajímavé je, že většinou s koncovkou "5". Takže nikoliv 40, nebo 50, ale 45. Maximum na dálnici, na které jsme narazili, bylo 70 mil, tedy asi 115 km/hod. A nikdo to nijak výrazně nepřekračoval.
Abyste za jízdy nemuseli složitě zjišťovat, kam která odbočka vede, tak se ukazatele zjednoduší a k číslu silnice se prostě připíše světová strana.
Jsme na Floridě. Ta se trochu vymyká. Je to dálniční betonová džungle. Nejširší jsme jeli 5+5, tedy 5 pruhů v každém směru. A to ne kolem nějakého města, ale hezkých pár set kilometrů. Florida se vymyká i tím, že to byl jediný stát v USA kde se výrazně překračuje rychlost a jezdí se i dost agresivně, Tedy lepení se na kufr, rychlé přejíždění z pruhu do pruhu a bez blinkru. Prostě skoro jako doma.
V některých státech USA kolem velkých měst, kde bývá velký provoz, je levý pruh vyhrazen pro auta s více jak jedním pasažérem. To je jev velmi řídký a tak jedete kolem kolony jako král. Snaží se tak i trochu podporovat ekologii. Na Floridě na to jdou jinak. Levý pruh označí jako Expres Lane a zpoplatní ho. Vyjde to nastejno.
A když už tři pruhy nestačí, začne se rozšiřovat. Ve stavbě jsou najednou i desítky kilometrů dálnice.
V USA je auto prostě součástí životního stylu. A i jízda autem je pro cizince dobrodružstvím a poznáváním nového.
Tomáš Flaška
Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat
Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.
Tomáš Flaška
Vzpomínka na letošní lyžařskou zimu
V Čechách už jen běžkuji. Sjezdové náčiní vyvážím zásadně do Alp. Letos nám to s počasím vyšlo, tak se trochu pokochejme společně.
Tomáš Flaška
Tak tohle je už opravdu síla, pane Babiši
Nikdy jsem si o hnutí ANO a jeho lídrovi iluze nedělal, to ví každý. Ale říkám si, kde je to pověstné dno?
Tomáš Flaška
Dezinformátor ten lehký život má
Nikdo se ho totiž na nic neptá. Otázka je, jestli to dělá z hlouposti, nebo se zlým úmyslem. V každém případě lhát je špatně. A on se jenom ukájí tím, jak mu klaka tleská.
Tomáš Flaška
Je magistra Veronika Valíková Šubová alkoholička, nebo není?
Na tuto otázku reaguje velmi citlivě a hrozbami soudních žalob nešetří ani trošku. A při té příležitosti si to rozdává i se svými oponenty, hlava nehlava, jak se na ráznou magistru sluší.
Tomáš Flaška
Trocha zpráv na apríla
Zpravodajské agentury bohužel nepřináší ty nejdůležitější zprávy dne v plném znění. Tak si zkusme doplnit, co dnes nevyšlo.
Tomáš Flaška
Někdo tady lže
Prezident Pavel svolal schůzku opozice a koalice ohledně důchodové reformy. Záslužný čin. Nepamatuji, že by některý z jeho dvou předchůdců zkusil něco podobného. A o tom má prezidentská funkce být.
Tomáš Flaška
Tak si ty ruské volby shrňme
A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.
Tomáš Flaška
My, nebozí manipulovaní Češi, jsme se nějak vymkli kontrole
Je nám těmi správnými vlasteneckými silami vštěpováno, že se pořád před někým hrbíme a že to není nutné. Sklapli jsme podpatky v roce 1939 před Němci a pak v roce 1968 před Rusy.
Tomáš Flaška
Výbuch demokratické sopky a výron té správné východní demokracie
Reakce na článek Jiřího Jurčáka. Opraveny i pravopisné chyby. Ale to se u flastenců stává, to musíme omluvit.
Tomáš Flaška
Jednou StBák, pořád StBák, viďte pane předsedo?
Andreje Babiše zřejmě velmi naštval ministr zahraničí Jan Lipavský, který ho označil za bezpečnostní riziko pro Českou republiku. A už to jelo.
Tomáš Flaška
Maďarsko je jako žena prodejná
Připojilo se jako první země EU k tzv. hedvábné cestě, což má přinést do Evropy čínské investice a vliv (o vlivu se v Maďarsku taktně mlčí). Jenže už přichází první náklady a zatím bez zisku.
Tomáš Flaška
Nikoliv Fico, ale Slováci Čechy pohrdají
Nezapomínejme totiž na jedno – Fico byl demokraticky zvolen a většinově vyhrál. To co koná a jak jedná tedy představuje vůli většiny slovenského národa.
Tomáš Flaška
Zmije
Zmijí se každý bojí. A to i u nás. Přitom potkat jí chce opravdu trochu štěstí. A otázkou pak je, kdo má větší strach. Blíží se jaro, udělejme si malou exkurzi.
Tomáš Flaška
Skoro protiteroristické policejní manévry na šneky
Myšleno na šneky silnic – kamiony. Když jsem ve zprávách viděl, že na 22 km úseku D1 bylo nasazeno devět policejních hlídek a helikoptéra, aby jim zatly tipec, tak jsem si říkal: pro koho to divadlo je?
Tomáš Flaška
A proč Rusům a jejich příznivcům nenaservírovat jejich vlastní polívčičku?
Rusy dosazený gubernátor zabrané ukrajinské Záporožské oblasti Jevgenij Balický: „Vysídlili jsme velké množství rodin. Nebyl to snadný úkol. Deportovali jsme ty, kteří nějakým způsobem nepodporovali speciální vojenskou ...
Tomáš Flaška
Dlouhá story dopravy na pražské letiště
Kdy to tak začalo? Řekl bych v 70. létech 20. století, když se projektovala trasa metra A. Uběhlo padesát let a stále nic. A přitom těch řešení už mohlo být.
Tomáš Flaška
Mají to ty soudy u nás nějaké pomotané
V poslední době dva rozsudky a dva naprosto odlišné světy. Člověk tomu přestává rozumět. Takže do budoucna: soudům nevěřte! Ale někdy ano, vlastně ANO. Stačí si přečíst výroky funkcionářů ANO.
Tomáš Flaška
Budoucnost vládnutí ANO a SPD
Staronový úspěšný, upřímný a pravdomluvný předseda ANO Andrej Babiš se nechal slyšet, že by se případné vládní koalici s SPD nebránil. Podívejme se s úsměvem na co se můžeme možná i těšit.
Tomáš Flaška
Něco pro odlehčení z oblasti stravování zaměstnanců
A je jedno jestli soukromých, nebo státních. Kdo z nich má víc? A proč? Nová vyhláška o cestovních náhradách stojí za to.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 1309
- Celková karma 34,32
- Průměrná čtenost 3004x