Tak už pan premiér přišel na to že dotace radši ne!
Začnu odzadu. Žádné dotace být zavedeny neměly. Více cestujících stejně nepřitáhly a tyto peníze jdou povětšinou z kapes těch, co tyto dopravní prostředky obvykle nepoužívají. A tyto peníze jako každá dotace křiví trh a umožňují samozřejmě její zneužití.
Na to už přišel i pan premiér (teď nebudu jízlivě tvrdit, že v případě Agrofertu) a v souvislosti s dotacemi do dopravy se nechal slyšet: "Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával. Myslím si, že dobří podnikatelé mají společenskou odpovědnost a určitě dávají peníze i do neziskových nadací a snaží se takto lidem pomoci, takže zde mají velkou příležitost."
A to už začíná být veselé. Vážím si samozřejmě lidí a podnikatelů co dávají peníze na charitu, nebo podporují neziskový sektor. Ale přímo je k tomu nějak tlačit? Tady se začíná dělit na dobré a špatné podnikatele. Ale nemohu si pomoci, to už zavání takovým podnikatelským budovatelským slovníkem - sobotní brigády, akce Z apod. - prostě dobrovolně povinně něco vykonat pro společnost.
Ministerstvo dopravy se rozhodlo situaci řešit tak, že se chystá zastropovat ceny jednotlivých jízdenek. To už je tedy socík jak vyšitý. Centrální tvorba cen, to tu už bylo. Chápu to ještě v oblasti přirozeného monopolu, jako cena za vodu, nebo kanalizaci, ale v dopravě, kde je několik firem? Představme si modelovou situaci, kdy v pátek večer chce konkrétním spojem konkrétní firmy cestovat nejvíce cestujících, zatímco na té samé lince té samé firmy v dopoledních hodinách je poptávka minimální. Firma nemůže nasadit oba autobusy večer, protože ten z dopolední linky musí být večer k dispozici třeba právě pro opačný směr. Tak co firma udělá?
Naprosto logicky stanoví cenu na večer vyšší než dopoledne. A podle zájmu cestujících ty nůžky příslušně rozevře, nebo sklapne. A teď přijde ministerstvo se stropem ceny na večerní spoj, což budou samozřejmě všichni cestující vědět. A cena jim bude pravděpodobně vyhovovat. Na internetu bude vyprodáno během pár vteřin, a když se bude prodávat v pokladně, tak si půjdete třeba pár hodin dopředu stoupnout do fronty. Takhle to přesně vypadalo za socialismu a k tomu to zase směřuje.
Původní úmysl pomoci důchodcům a studentům byl samozřejmě cestou do pekel, jak už praxe ukazuje. Dotace nabalí podvody (samozřejmě ale v rámci zákona, což sám pan premiér z vlastní zkušenosti zná), což vede k nerovnováze nabídky a poptávky (počet jízdenek, jejich cena a počet zájemců) a nakonec to vyústí v nějakou regulaci, která bude zase něco stát, někdo ji bude hlídat, nějací lidé se budou muset přibrat a zaplatit a nakonec slevy požerou samy sebe.
Přitom slevy se začaly poskytovat v době, kdy už bylo jasné, že na nové dopravní stavby budou příští rok chybět peníze. 6 miliard se platí v době, kdy podle původních slibů ANO měl být rozpočet již tři roky vyrovnaný. A zatím má naplánovaný schodek 40 miliard. Je to v době, kdy bez uzardění mluvíme o tom, že první vysokorychlostní trať u nás bude za 30 let, v době, kdy Poláci mají rozestavěno asi 1000 km dálnic proti našim asi 30, v době, kdy slavný tunel u Plzně se slávou budovaný na 200 km/hod se musel upravovat, aby zvládl aspoň 160.
Ta snaha o řešení nesmyslných dotací v dopravě nějakými nařízeními a regulací je už na úrovni plánovaného hospodářství tajemníků komunistické strany.
Tomáš Flaška
Chcimír
Chcimír je vznešená osobnost. Má na mysli blaho všech. Morálně má navrch a myslí to pro každého dobře.
Tomáš Flaška
Nejde o nic jiného, než abych z toho něco měl(a)
A je jedno jestli se jmenuji Konečná, Babiš, Adamová, Rajchl, Mach ... a těch jmen by se našla spousta.
Tomáš Flaška
Tomu už šplouchá na maják, že ANO?
Tak jsme se jako děti vyjadřovali o někom, komu jsme chtěli naznačit, že jeho úvahy jsou, mírně řečeno, naprosto mimo mísu. Platí to i dnes ve světě vrcholové politiky.
Tomáš Flaška
Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků
ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.
Tomáš Flaška
Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat
Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Chování TOP 09 ke své ministryni je neodpustitelné, říká Kalousek
Zakladatel TOP 09, exministr financí Miroslav Kalousek je naštvaný na současné vedení strany,...
Riziko požárů platí až do čtvrtka. Pálení čarodějnic zkomplikuje i vítr
Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) prodloužil výstrahu varující před nebezpečím vzniku požárů...
Ukrajina je na nezvratné cestě do NATO, potvrdil Stoltenberg v Kyjevě
Ukrajina má v NATO své právoplatné místo a podpora spojenců v obraně před Ruskem bude pokračovat,...
Univerzita začala s podmínečným vylučováním studentů, kteří neukončili protesty
Newyorská Kolumbijská univerzita začala s podmíněným vylučováním studentů, kteří do pondělního...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 1313
- Celková karma 33,70
- Průměrná čtenost 2995x